سیلویا پلات در انزلی

«یک شب دیگر هم بمان سیلویا» بر صحنه تئاتر انزلی

0 707

«یک شب دیگر هم بمان سیلویا» روایتی از زندگی «سیلویا پلات» شاعر و نویسنده‌ی بلندآوازه‌ی آمریکایی ست که به همت گروه تئاتر فرهنگ  در شهر ساحلی انزلی روی صحنه می‌رود.

«یک شب دیگر هم بمان سیلویا» را «چیستا یثربی» به قلم تحریر درآورده  و اینک با کارگردانی «محمد رضا حسین زاده» صحنه‌ی تئاتر انزلی، راوی  زندگی شاعری با شعرهای ماندگار است.

شاعری که سروده است:

مرگ گاهی زود به سراغ آدم‌ها می‌آید،

آنها که عمرشان کوتاه است.

اما بعضی از ما زنده نیستیم!

مرده‌ایم!

چرا که

نه زندگی را شناختیم!

و نه مرگ را!

چرا که

عشق،

آزادی،

احساسات،

امید،

و تعلق را،

هرگز نیافتیم!

آری!

بسیاری از ما،

مدت‌ها‌ست، مرده‌ایم!

پیش از

آن که

زندگی کنیم!

سیلویا پلات  ۲۷ اکتبر ۱۹۳۲ در بوستون چشم به جهان گشود. او در ۸ سالگی نخستین شعرش  را در بخش کودکان روزنامه بوستون هرالد منتشر کرد. سیلویا که هم می‌نوشت و هم  نقاشی می‌کشید، سال ۱۹۵۰ در کالج اسمیت به تحصیل پرداخت و با نمراتی درخشان از آنجا فارغ‌التحصیل شد. اما افسردگی  گریبان‌گیرش بود و زندگی او را تحت شعاع خویش قرار داده بود. او زمانی  با  بهره‌مند شدن از یک بورس تحصیلی راهی بریتانیا شد. در آنجا شعر سرود و آثارش را در روزنامه دانشجویی وارسیتی منتشر کرد. پلات سال  ۱۹۵۶ با «تد هیوز» شاعر و نویسنده انگلیسی ازدواج کرد اما افسردگی و نا به سامانی های زندگی با تد سبب شد تا سرانجام ۱۱ فوریهٔ ۱۹۶۳ مرگ را برگزیند.

کارگردان نمایش «یک شب دیگر هم بمان سیلویا» در گفت و گو با مرور اظهار کرد: این اثر با نقش‌آفرینی فرهاد رحمان زاده، حسن ویسی‌خانی، شیرین سامی، کوثر غریب، نوید نظرمحمدی،  محمود اسدی و زهرا میری  از ۲۴ آبان در سالن  تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرانزلی روی صحنه می‌رود.

حسین زاده افزود: محمود اسدی، زهرا جمال‌پور، سید کریم حسینی، یسری مقدم، پویا کشتکاردوست، سحر محمدی، هلیا رهنین و دانیال عرب‌زاده نیز دیگر هنرمندانی هستند که در اجرای این اثر همراه هستند.

وی  یادآور شد:  تمرین این نمایش از تیرماه ۹۹  آغاز شد. ابتدا  دو جلسه تمرین در هر هفته داشتیم  اما در شهریور به هفته‌ای سه جلسه رسید و سرانجام  در ماه‌های  مهر و آبان تقریباً همه‌روزه  غیر از جمعه‌ها  تمرین داشتیم.  البته  وقوع دو حادثه برای دو نفر از بازیگران این نمایش موجب تعویق در روند کار شد که به لطف خدا و همکاری اعضای گروه برای اجرا آماده شد.

بی‌تردید این روزها بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی به سبب همه‌گیری کرونا محدود شده‌اند، حسین زاده با تصریح براهمیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، عنوان کرد: موازین بهداشتی در اجرای نمایش سیلویا، برای تماشاگران پیش بینی شده است. ظرفیت سالن ۲۷۰ صندلی است که به منظور اعمال رعایت فاصله‌گذاری فقط از ظرفیت ۵۰ صندلی در هر اجرا استفاده خواهد شد. همچنین مواد ضدعفونی کننده‌ی دست نیز در ورودی سالن تعبیه می‌شود. در این راستا از همه‌ی عزیزانی که  برای تماشای نمایش تشریف  می آورند، تقاضا داریم، حتماً با ماسک وارد شوند و مطمئناً از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری  بعمل خواهد آمد.

این کارگردان گیلانی درباره پیشینه گروه تئاتر فرهنگ که سرپرستی‌اش را بر عهده دارد، گفت: این گروه از سال ۱۳۶۷ در بندرانزلی تشکیل شد و سال ۱۳۹۰ در شمار گروههای تئاتر کشور در مرکز هنرهای نمایشی ایران به ثبت رسید. برگزاری کلاس های آموزش بازیگری برای سنین مختلف، آموزش کارگردانی تئاتر، برپایی دو جشنواره هنرجویی در سالهای ۹۷ و ۹۸ و برگزاری  جلسات هفتگی با عنوان «دوشنبه‌های خوب تئاتر» که با اجرای نمایش‌نامه‌های کوتاه، تماشای فیلم‌ تاتر و نقد و بررسی و آموزش‌های کوتاه‌مدت همراه است از فعالیت‌های  گروه تئاتر فرهنگ در کنار اجرای نمایش است. البته لازم به ذکراست که گروه درهشت ماه اخیربه دلیل شرایط کرونا بعضی از فعالیت‌های خود را محدود کرده است.

وی در پایان  اعلام کرد: نمایش «یک شب دیگر هم بمان سیلویا» از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه  سال جاری در سالن  تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرانزلی ، ساعت ۱۸  روی صحنه می‌رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.