ضرورت بازنگری در طرح‌ هادی روستایی آستارا، پس از ۱۸ سال

0 377

تغییر کاربری‌های گسترده و ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی شالیزاری و روستایی گیلان، صدای اعتراض نمایندگان و فرمانداران شهرستانهای مختلف استان را از عدم بازنگری و اصلاح طرح‌های هادی روستایی بلند کرده است. نمایندگان معتقدند اجرای ناصحیح طرح هادی موجب دست‌اندازی به منابع طبیعی و اراضی ملی گیلان شده است.

«عباس صابر» فرماندار آستارا به ایرنا گفته است: برخی از طرح‌های هادی روستاهای این شهرستان بعد از گذشت ۱۸ سال به بازنگری نیاز دارند و دستگاه‌های متولی، برای توسعه مناطق روستایی به این مهم اقدام کنند.

وی افزود: کمبود اعتبار از دلایل اجرا نشدن طرح هادی برخی روستاها نظیر دربند است و رفع بعضی مشکلات در مورد زیرسازی و لکه گیری آسفالت نیز، نیازمند هماهنگی بین دستگاهی است.

درهمین رابطه «سید محمود بشیری» معاون عمران روستایی بنیاد مسکن گیلان به مرور پاسخ داد: افق طرحهای هادی روستایی ۱۰ ساله پیش بینی شده و بعد از آن نیازمند بازنگری و اصلاح هستند. هر طرح هادی روستایی برای بازنگری به حدود ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد و این اعتبار از سوی فرمانداران شهرستانها در اعتبارات شهرستانی باید در نظر گرفته شود.

معاون روستایی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه همه ۲۹۰۰ روستای گیلان از طرح هادی برخوردار هستند افزود: ۱۰۰۰ روستای گیلان، افق طرح هادی آنها از ۱۰ سال گذشته است و بنیاد مسکن بعنوان یک دستگاه اجرایی، به محض تامین اعتبار از سوی فرمانداران شهرستانها، به تهیه طرح بازنگری اقدام می‌کند. درحال حاضر به دلیل کمبود اعتبارات، سالانه طرح هادی ۱۵۰ الی ۲۰۰ روستا بازنگری می‌شود.

وی تأکید کرد: درهمه شهرستانهای گیلان با کمبود اعتبارات برای بازنگری در طرحهای هادی مواجه هستیم.

گفتنی است بازنگری طرح‌های هادی، بعنوان سند توسعه ۱۰ ساله روستا‌ها در راستای فراهم سازی زمینه‌ی توسعه وعمران مناطق روستایی و با توجه به افزایش جمعیت روستایی و وجود متقاضیان جدید زمین و مسکن برای سکونت تهیه و اجرا می‌شود. براساس آمارهای دادگستری استان سالانه به طور متوسط یکصد هکتار از اراضی کشاورزی استان تغییر کاربری و یا در معرض تغییر کاربری هستند. همچنین ساخت و سازهای بی رویه در اراضی کشاورزی روستاهای دارای طرح هادی از جمله تخلفات انجام شده در این راستا بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.