نهضت ملی مسکن گیلان با حمایت کم بانک‌ها مواجه است

بنای سست وعده‌ خانه سازی در دولت

2 515

بحث مسکن و خرید خانه یکی از مهم‌ترین نیاز‌های مردم است که مورد توجه همه دولتها قرار دارد. طرح نهضت ملی مسکن نیز در حال حاضر جدیدترین طرح مسکن ساز دولتی با هدف ساخت ۴ میلیون مسکن ارزان قیمت در کشور است.

طرحی که انتظار می‌رفت با اجرای آن، قیمت ملک در شهر‌های بزرگ و کوچک تغییرات محسوسی را تجربه کند و تا حدودی از قیمت و هزینه اجاره بها کاسته شود اما آنگونه که پیش بینی شده بود پیش نرفت. دلیل؛ آورده کم متقاضیان و عدم تزریق تسهیلات بانکی طرح از سوی بانک مسکن. در سوی دیگر در حالیکه اجاره‌ها همچنان سربه فلک می‌کشند، چشم مستاجران متقاضی طرح نهضت مسکن به پیشرفت پروژه و خانه دار شدن است.

در حال حاضر ساخت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌ها و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها مطابق با طرح نهضت ملی مسکن برنامه ریزی شده و در همین راستا برای حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار زمین تأمین شده است. در گیلان نیز در طرح نهضت ملی مسکن برای ۱۹ پروژه در ۱۲ شهر و در ۲۹ هکتار زمین به بنیاد مسکن تحویل داده شده است.

بنابر آمارهای ارایه شده از سوی «حامد دائمی» مدیر کل بنیاد مسکن گیلان، در حال حاضر در این طرح ۳۸ هزار و ۶۷۱ نفر ثبت نام کرده‌اند که ۸ هزار و ۴۵۴ فاقد شرایط و ۷ هزار و ۶۰۷ تأیید نهایی شدند. از این تعداد یک هزار و ۱۵۹ نفر تخصیص پروژه شدند و مکان‌ها جهت اجرا مشخص شده است.

پیشتر مدیرکل بنیاد مسکن گیلان از معرفی چهار هزار و ۴۴۹ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات خبر داده بود.

تسهیلات بانکی مناسب نبود

درحالیکه ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ساخت این واحدهای مسکونی به شمار می‌رود و بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها مکلف هستند تسهیلات ساخت مسکن را متناسب با پیشرفت ساخت واحدها، به صورت مرحله‌ای به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کنند؛ به گفته «بهمن بابایی» معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گیلان، تزریق تسهیلات بانکی نسبت به آورده مالی متقاضیان تاکنون متناسب نبوده است.

«بهمن بابایی» به مرور اظهار کرد: در حال حاضر بانک تنها ۱۲ درصد تسهیلات فنداسیون طرح نهضت مسکن در گیلان را آزاد کرده است. مبلغی در حدود ۴ میلیارد تومان نیز بعد از پیشرفت فیزیکی طرح واریز کرد. در واقع مبلغ ریالی بانک مسکن نسبت به آورده مردم کمتر بوده است.

 معاون مسکن بنیاد مسکن گیلان با بیان اینکه از بانک مسکن درخواست کردیم تسهیلات را به شکل میان مرحله مانند مسکن روستایی تزریق کند اضافه کرد: نظر ما این است که با توجه به شرایط تورمی لازم است میزان تسهیلات بانکی از ۳۵۰ میلیون افزایش پیدا کند و در سوی دیگر نیز آورده مردمی هم با افزایش همراه باشد.

وی با اشاره به پیگیری استانداردر شورای مسکن استان در خصوص افزایش تزریق تسهیلات بانکی به پروژه افزود: در حال حاضر تناسبی بین آورده متقاضیان با تزریق تسهیلات بانکی وجود ندارد.

مردم هم همکاری نداشتند

 وی همچنین در پاسخ به عدم انعقاد قرارداد متقاضیان با بنیاد مسکن گفت: این موضوع را چند بار از دولت درخواست کردیم تا بنیاد مسکن نسبت به انعقاد قرارداد برای گروه بنیاد ساخت اقدام کند که فعلا جوابی نگرفتیم. اما با توجه به اینکه باید تاکنون مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان از متقاضیان دریافت می‌کردیم تا پیشرفت فیزیکی را بالاتر ببریم اما مردم هم همکاری لازم را در پرداخت آورده ندارند. به طوریکه از تعداد ۶۲۴ نفر متقاضی طرح ملی مسکن در رشت، تعداد ۲۰۵ نفر زیر ۹۰ میلیون تومان واریز کرده‌اند. با ادامه این روند بزودی کسانی که نسبت به تزریق آورده مالی اقدام نکنند از طرح نهضت مسکن حذف و متقاضیان دیگر جایگزین می‌شوند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گیلان، پیشرفت پروژه در گروه بنیاد ساخت استان را ۱۹ درصد و در رشت ۴۴ درصد در بخش اسکلت گذاری فاز اول اعلام کرد.

 بابایی مهمترین مشکل پروژه نهضت ملی مسکن در گیلان و کندی پیشرفت فیزیکی طرح را متوجه حمایت‌های کم بانک مسکن از این طرح عنوان کرد.

لازم به ذکر است: چندی پیش «رستم قاسمی» وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده بود که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن همکاری نمی‌کنند.

او گفته بود در قانون جهش تولید مسکن پیش بینی شده که ۲۰ درصد منابع تسهیلاتی بانک‌ها به حوزه مسکن اختصاص پیدا کند در حالی که بانک‌ها همکاری لازم را ندارند، در صورتی که تسهیلات بخش تولید مسکن به موقع پرداخت نشود، در انجام تعهدات برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال با مشکل مواجه می‌شویم.

2 نظرات
  1. زرین می گوید

    مسکن ملی در شهرستان فومن در چه مرحله ای است

    1. زرین می گوید

      وضعیت. نهضت ملی مسکندر شهرستان فومن در استان گیلان چگونه است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.