محرومیت محلات عینک؛ مفقود پشت نیزارها

دعواهای مالکیتی دامن زد:

0 1,954

محرومیت از دریافت زیرساختهای خدماتی و بهداشتی، شبکه فاضلاب، آسفالت، فضای سبز و زمین ورزشی از مشکلات قدیمی و رفع نشده منطقه عینک و محلات یازده گانه آن است که سالهاست درگیرو دار دعوای مالکیتی شرکت آب منطقه‌ای با شهرداری رشت بر تالاب عینک مغفول مانده است.

این درحالیست که بسیاری از پروژه‌های عمران و خدمات شهری شهرداری رشت نیز از جمله احیای ظرفیتهای گردشگری و ورزشی به دلیل عدم واگذاری مدیریت تالاب به شهرداری ناکام باقی مانده و سرمایه گذاران این بخش در بلاتکلیفی به سر می‌برند. اما مشکل عمده منطقه عینک رشت که پشت نیزارهای بلند تالاب عینک از دیده‌ها پنهان مانده، محرومیت شهروندان از دریافت بسیاری از خدمات عمرانی و شهری است که دلیل آن را در وجود تالاب عنوان می‌کنند.

تعدادی از اهالی قدیمی ولکس یکی از محلات عینک رشت با حضور در کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر و در دیدار با رییس کمیسیون بهداشت و شهردار منطقه ۴ خواسته‌های خود را اعلام کردند. مطالباتی همچون زمین ورزشی، فضای سبز، آسفالت و سطل زباله.

محرومیت محلات عینک مفقود در نیزارهای تالاب

 «عمران جهانی» و «قاسم رجب زاده» دو تن از اهالی محله ولکس که به نمایندگی از شهروندان عینک در صحن کمیسیون بهداشت حضور داشتند در خصوص مشکلات و معضلات این منطقه به مرور اظهار کردند: وجود تالاب عینک اصلی‌ترین مشکل محلات حاشیه آن است. بطوریکه تالاب باعث شده این محلات از چشم مدیریت شهری و سایر دستگاه‌های اجرایی مفقود بماند.

وجود تالاب عینک و رها سازی آن‌ سالهای متمادی، آسیبهای محیط زیست و اجتماعی زیادی را برای محلات حاشیه‌ای آن به دنبال داشته است. دراین منطقه زمین خالی وجود دارد اما جوانان و دانش آموزان از فضای فرهنگی و ورزشی و حتی مدرسه راهنمایی و دبیرستان محروم هستند و این موضوع به آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد و دزدی دامن زده است.

جهانی که از ابتدای انقلاب ساکن ولکس است به مرور گفت: حاشیه تالاب به شدت کثیف و فاضلاب مردم به تالاب ریخته می‌شود و نیزار و علفزار چهره نامناسبی به محله داده است. حتی هیچ حفاظی برای ایمن سازی محل از تالاب وجود ندارد.

این شهروند با اشاره به اینکه حتی فاضلابهای موجود سنتی و به وسیله ساکنین احداث شده اضافه کرد: حدود دو هزار خانوار منطقه فاقد فاضلاب شهری هستند و بخشی از فاضلاب وارد تالاب می‌شود که ناخوشایند است.

قاسم رجب زاده دیگر شهروند ساکن ولکس نیز به مرور از نبود آسفالت مناسب و ضعف و دزدی برق اشاره کرد.

وی گفت: وجود تالاب عینک و رها سازی آن‌ی سالهای متمادی، آسیبهای محیط زیستی و اجتماعی زیادی را برای محلات حاشیه‌ای آن به دنبال داشته است. دراین منطقه زمین خالی وجود دارد اما جوانان و دانش آموزان از فضای فرهنگی و ورزشی و حتی مدرسه راهنمایی و دبیرستان محروم هستند و این موضوع به آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد و دزدی دامن زده است.

مشکلات زیر ساختی درمقوله فاضلاب، روکش و آسفالت معابر، مسایل زیست محیطی و بهداشتی و برخی مشکلات در ناحیه شبکه توزیع برق مانند وجود تیربرق در وسط کوچه ها، افت فشار برق است که شهروندان ساکن محلات عینک با آن دست به گریبان هستند.

این شهروند از شهرداری خواست با اجرای پروژه‌های زیر ساختی و ارایه خدمات شهری نسبت به مناسب سازی محیط و حاشیه تالاب به منظور کاهش آسیبهای اجتماعی اهتمام داشته باشد.

پیگیری مشکلات محلات عینک در کمیسیون بهداشت شورا

در همین رابطه «سید حسین رضویان» رییس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر به مرور می گوید:  پس از بازدید روز قبل از محلات حاشیه تالاب عینک به دلیل مشکلات فراوان مردم، جلسه ای را در شورای شهر با حضور نمایندگان اهالی محلات حاشیه تالاب، شهردار منطقه و اعضای شورا برگزار کردیم و مردم در حاشیه تالاب عینک با مسائل حل نشده ای روبرو هستند که اصلی ترین آن در حوزه های زیرساختی و  زیست محیطی  است و پرسش اصلی آنها اینست کی و چه زمان این مشکلات رفع خواهد شد؟ چه کسی متولی انجام امور است؟ آیا متولیان امر به وظایف خود عمل می‌کنند؟ چه موانعی بر سر راهشان است؟

عباس نژاد همچنین با انتقاد از طولانی شدن روند واگذاری مدیریت تالاب عینک از آب منطقه‌ای به شهرداری خواستار تعیین تکلیف این موضوع شد تا شهرداری منطقه رسیدگی و پیگیری مشکلات زیست محیطی، بهداشتی، فضای سبز و ورزشی محلات حاشیه تالاب را در اولویت کاری خود قرار بدهد.

وی افزود: انتظار اهالی محل به حق است چه طور مسئله فاضلاب و آلودگی تالاب تاکنون به نتیجه درخوری نرسیده؟ چگونه در حاشیه تالاب عینک که اگر هر جای ایران بود قطب گردشگری میشد حتی یک پارک معمولی هم نداریم؟ ما نمایندگان مردمیم پیگیری اوامر آنها وظیفه ماست و ما در جلسه آتی کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری از یکایک دستگاه های ذیربط برای حضور در جلسه ای که  ارائه گزارش نخواهد بود بلکه هدف آن جمع بندی و رسیدن به یک تصمیم  است دعوت کرده ایم تا موضوعات را به شکلی جدی پیگیری کنیم.

رضویان افزود:سالهاست بنا داریم در قطعه زمینی مشخص برای اهالی عینک و ولکس پارک درست کنیم، خجالت آور است که چنین مسئله ساده ای با تغییر شهرداری به شهردار دیگر  یا در گیر و دار هماهنگی سازمان‌های مختلف بر زمین می‌ماند، متاسفانه رشت در سکون کاغذبازی ادارات گوناگون غرق شده است

سازمان عمران در اختیار مناطق باشد

«مسعود عباس نژاد» دیگرعضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر نیزدر این نشست از عملکرد سازمان عمران شهرداری انتقاد کرد و گفت: کل فعالیتهای این سازمان در آسفالت خلاصه شده و به دیگر خدمات بی توجهی شده است.

 وی افزود: در حال حاضر منطقه فولکس از حوزه شهری خارج و جنگ زده شده است. این محله از آسیبهای تالاب عینک رنج می‌برد و ساکنین آن درگیر مسایل بهداشتی و زیست محیطی هستند. لازم است پیش از تأکید بروی آسفالت نسبت به بهداشت و فاضلاب سرریزشده به تالاب فکری شود.

 عباس نژاد همچنین با انتقاد از طولانی شدن روند واگذاری مدیریت تالاب عینک از آب منطقه‌ای به شهرداری خواستار تعیین تکلیف این موضوع شد تا شهرداری منطقه رسیدگی و پیگیری مشکلات زیست محیطی، بهداشتی، فضای سبز و ورزشی محلات حاشیه تالاب را در اولویت کاری خود قرار بدهد.

وی اظهار کرد: متأسفانه به دلیل مشکلات مالکیتی تالاب، سیاست گذاری و برنامه ریزی و انرژی شهرداری بروی محله نخود چر قرار گرفته اما محلات دیگر بخصوص صفه سر حتی از داشتن یک پارک ۲۰۰ متری و سطل زباله محروم مانده‌اند. این مساله از عدالت اجتماعی به دور است.

عباس نژاد با اشاره به اینکه بخش اعظمی ازبار ترافیکی منطقه ازطریق صفه سر سبک می‌شود ضرورت دارد نسبت به آسفالت و روکش معابر آن توجه بیشتری صورت بگیرد.

عضو شورای شهر خواستار تخصیص بودجه مناسب برای محلات منطقه عینک شد و گفت: سازمان عمران شهرداری در خدمت مناطق باشد و بنا به برنامه ریزی و ضروریات محلات با درخواست مناطق شهرداری ورود کند.

 ورود دادستانی به فاضلاب تالاب عینک

«مریم گل‌احضار » شهردار منطقه ۴ رشت نیز دراین نشست گفت: در منطقه ۴ رشت ۹ محله کم برخوردار داریم که به دلیل کمبود منابع و بودجه از مشکلات زیر ساختی و عمران شهری محروم هستند.

وی با تاکید به اینکه مساحت این منطقه بالا است بودجه شهرداری به همه محلات نمی رسید. اما با به روی کار آمدن شهردار جدید، از جمله کارهای خوبی که انجام داد برای  هر منطقه و محله یک بودجه و پیمانکار در نظر گرفت و ما بر همین اساس محله بندی را شروع کرده و تمرکز خود را روی صفه سر و دخانیات گذاشتیم.

وی  با تأکید به اینکه تا زمانیکه متولی تالاب عینک مشخص نشود قادر به اجرای برخی از پروژه‌های زیرساختی در محلات حاشیه آن نیستیم افزود: دراین خصوص جلسات زیادی با دادستانی برگزار شده و حتی شخص دادیار نیز از منطقه بازدید کرده و شخصا سرریز فاضلاب به تالاب را مورد پیگیری قرار داده است.

وی اضافه کرد: دادستانی به آب وفاضلاب شهررشت تا پایان اسفند فرصت داده مشکل ورود فاضلاب به تالاب را رفع کند. در بحث ایجاد تصفیه خانه نیز آب و فاضلاب اعتبار ملی در نظر گرفته و فقط تعیین زمین آن در حاشیه تالاب باقی مانده است.

شهردار منطقه ۴ در خصوص نظافت و بهداشت محلات نیز افزود: شرکتهای وابسته به مدیریت پسماند در محلات مختلف عینک خدمات ارایه می‌کنند اما مشارکت شهروندان نیز در رعایت نظافت و نریختن زباله در تالاب نیز ضعیف است و انتظار می‌رود شهروندان نیز به نظافت محلات اهمیت بدهند. وی از خریداری سطلهای زباله جدید و نصب آنها تا پیش از سال جدید در کوچه های محلات عینک خبر داد.

گل احضار درباره آسفالت کوچه‌های ولکس از تعیین پیمانکار مربوطه خبر داد و افزود: طبق درخواستهای ثبت شده شهروندان در سیستم، اسفالت معابر و کوچه‌ها را اولویت بندی کردیم که از روز گذشته پروژه شروع شده است.

شهردار منطقه ۴ رشت با تاکید به اینکه به محض در اختیار قرار گرفتن زمین از مسکن شهرسازی ، بلافاصله ساخت پارک را در حاشیه تالاب شروع می کند.

وی از شورای شهر رشت خواستار تخصیص ردیف بودجه ۲۰۰ میلیونی برای زیبا سازی محلات شد و تاکید کرد: با همیاری اهالی محل و ارگان بسیج از ۱۵ بهمن ماه برنامه استقابل از بهار را شروع می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.