«آوازه مرگ» بر صحنه‌ی امید و زندگی

توانخواهان در عرصه‌ی تئاتر

0 231

«آوازه مرگ» چشم‌ها را به تماشای امید بر صحنه‌ی زندگی فرا می‌خواند. این نمایش  که به همت گروه «آبی»  و با کارگردانی «ابراهیم حسن زاده» اجرا می‌شود،  روایتی روشن از تلاش و توانمندی جمعی از هنرمندان توانخواه گیلان را به نمایش می‌گذارد تا  بر فروغ چراغ امید  در فراز و نشیب زندگی افزوده شود.

حسن‌زاده  که  فعالیتش  در حوزه‌ی توانخواهان را از سال ۱۳۸۰  و با  شرکت در اولین جشنواره‌ی  کشوری بهزیستی  آغاز کرده  و دارای سبقه‌ای ۲۲ ساله در عرصه  تئاتر توانخواهان  است به مرور می‌گوید :«آوازه مرگ» سیزدهمین  اثر نمایشی من محسوب می‌شود. البته کار دیگری نیز حدود دو سال پیش  آماده کرده بودیم که به دنبال همه‌گیری کرونا، اجرا نشد. از این رو پس از فروکش کردن کرونا،  کار نمایش «آوازه مرگ» را آغاز کردیم  و سرانجام  این اثر در جشنواره‌ی کشوری منطقه‌ای کاسپین  به میزبانی مازندران با دریافت  ۸ جایزه، عناوینی در بازیگری، کارگردانی و نویسندگی  کسب کرد.  لازم به ذکر است که در نمایش «آوازه مرگ»  ۲۷ نفر بازیگر ایفای نقش می‌کنند که ۱۸ نفر از آنها  توانخواه و دچار معلولیت‌های مختلف‌اند. چند نفر از بازیگران نیز از اقشاری محسوب می‌شوند که دست ‌گریبان با  آسیب‌های اجتماعی هستند؛ بعنوان مثال  فرزند طلاق یا  از بچه‌های  کارهستند.

ابراهیم حسن‌زاده: گروه آبی ۲۲ سال است در حوزه‌ی تئاتر توانخواهان  فعالیت می‌کند و سالی یک  یا دو اثر برای  جشنواره‌ها و همچنین  اجرای عمومی آماده می‌کند. 

این هنرمند  یادآور می‌شود:  داستان نمایش « آوازه مرگ» حکایت آوازه‌خوان سیاهی است که  در رویایش  با چالش‌های مختلف مواجه می‌شود و پیام اثر هم  بر اهمیت امیدوار بودن  با وجود همه‌ی مشکلات  تاکید دارد.

 وی با بیان این که عزیزان  توانخواهی که در این اثر حضور دارند، دچار شرایطی چون  نابینایی، ناشنوایی و ناتوانی‌های جسمی، حرکتی و کلامی  هستند، ادامه می‌دهد:  گروه آبی ۲۲ سال است  در حوزه‌ی تئاتر توانخواهان  فعالیت می‌کند و سالی یک  یا دو اثر  برای  جشنواره‌ها و  همچنین  اجرای عمومی آماده می‌کند.

حکایت یک همکاری که به راهی طولانی انجامید

 حسن‌زاده  درباره‌ی حضورش در این وادی  اظهار می‌کند:  از سال  ۱۳۷۳ بعنوان منشی، دستیار، مدیر صحنه، بازیگر و گارگردان وارد عرصه‌ی تئاتر شدم، اما سال ۱۳۷۹ اتفاقی نادر برای من رخ داد. بدین ترتیب که  خانم «فاطمه امیری»   به من معرفی شدند  تا  در اجرای نمایشی که می‌خواستند روی صحنه ببرند، به ایشان کمک کنم و مشاورشان باشم. گفتنی است که  خانم امیری خود توانخواه بودند و  می‌خواستند  قصه‌ای از زندگی خودشان را روی صحنه ببرند.  در آن نمایش  باید با  حدود ۲۰ ناشنوا، ۶ نابینا، ۳ نفر که دچار ضایعه‌ی نخاعی بودند و همچنین  ۲ نفر که با  ویلچیر حرکت می‌کردند، کار می‌کردم. این اولین تجربه‌ی من در مواجهه با چنین شرایطی بود و  ارائه‌ی میزانسن، راهنمایی برای  دیالوگ گفتن  و  اداره‌ی امور برایم سخت بود؛ اما  همه‌ی اینها برایم تبدیل به چالشی شد که  برای آموختن راهی انجمن‌های  ناشنوایان، نابینایان و اوتیسم  یکی پس از دیگری شدم و شرایطی فراهم آمد که  هر سال تئاتری کار کردم. در واقع  هر اتفاقی که پیش آمد تجربه‌ای شد و درسی آموختم.

ابراهیم حسن‌زاده:  ۲۲ سال است این درخواست را داریم تا مکانی ثابت برای تمرین  و اجرای نمایش توانخواهان وجود داشته باشد، برای فراهم شدن این امکان، اداره‌ی ارشاد و حوزه‌ی هنری  هم حاضر به مشارکت با سازمان بهزیستی هستند.

 استقبال مردم

استقبال مردم از نمایش‌های گروه آبی خوب است. حسن‌زاده با بیان این جمله یادآور می‌شود:  نمایش‌هایی که روی صحنه می‌بریم  بیشتر با محوریت چالش‌های اجتماعی است  و مردم از این آثار اسقبال می‌کنند، از سویی برای آنها این سوال مطرح می‌شود که چگونه افرادی با  معلولیت‌های جسمی و حرکتی  روی صحنه می‌توانند اجرا داشته باشند، همین کنجکاوی نیز باعث می‌شود تا  برای تماشای این نمایش‌ها ترغیب شوند.  و البته ناگفته نماند که  مردم  با دیدن هنرنمایی توانخواهان  تمایل می‌یابند که فرزندان‌شان را راهی  کلاس‌های هنری در رشته‌های مختلف کنند.

 مکانی که باید داشته باشند اما ندارند

 حسن‌زاده  با یادآوری این موضوع که معمولا  اداره  فرهنگ و ارشاد  اسلامی و همچنین  حوزه‌ی هنری از فعالیت‌هایش  استقبال می‌کنند، می‌گوید:   ۲۲ سال در پی  آن  بودیم که سالن شهید فیاض‌بخش بهزیستی گیلان به فعالیت‌های هنری توانخواهان اختصاص داده شود اما متاسفانه این سالن هفته‌ای  یک و نهایتا دو روز در اختیار توانخواهان قرار می‌گیرد. این در حالی است که سالن‌های موجود در رشت برای فعالیت توانخواهان مناسب‌ نیستند. البته باید توجه داشت که  بهزیستی گیلان هم خود با مشکلاتی روبروست  که نمی‌تواند برای بخش فرهنگی و هنری  وقت و هزینه‌ی مناسب را اختصاص دهد.  در حال حاضر ما هفته‌ای یک جلسه‌ی ۴ ساعته  در سالن توانبخشی بهزیستی تمرین داریم اما  با توجه به شرایط خاص توانخواهان عزیز، در واقع بصورت مفید تنها  یک ساعت  از ۴ ساعت تمرین می‌کنیم.

وی تصریح می‌کند: ۲۲ سال است این درخواست را داریم تا مکانی ثابت  برای تمرین  و اجرای نمایش توانخواهان  وجود داشته باشد،  برای فراهم شدن این  امکان، اداره‌ی ارشاد و حوزه‌ی هنری هم حاضر به مشارکت با سازمان بهزیستی هستند. البته  برای در اختیار داشتن یک مکان مناسب، پیگیری‌هایی  در طی سالها از شهرداری و شورا و دوستان دیگر هم داشتیم که  وعده و وعیدهایی داده شد اما تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

حسن‌زاده در پایان یادآورمی‌شود که هدفش از کار با توانخواهان، دیده شدن ایشان و افزایش امید در وجود آنهاست.

 گفتنی‌ست، «مهدی فرهمند»،«ایمان قاطعی‌فر»،«مبینا خیرخواه»، «فرنوش ناصح»، «پیمان مجیدی»، «حامد پورطواف»، «حامد دامنیا»، «عسل غلامی»، « بهرام امیدی»، «پروین بیدار»، «سمیه جوادپور»، «شقایق جوادپور»، «شیوا رضوی»، «سونیا رضوی»، «علیرضا فرجام»، « هدیه طیبی»،  «نازنین‌زهرا فیروز»، «سحر رجبی»، «مصطفی رجبی»، « لیندا لطفی» و «علیرضا امامی» بازیگران نمایش «آوازه مرگ» و «عرفان محمودی»، « محمد سلیمی»، «رضا ریحانی»،    «یاسمن نحوی‌نژاد»، « علی لطفی»، «سحر جعفرپور»، «مصطفی جعفری»،  «معین موسوی» و «کیامک فرهنگ» نیز از عوامل اجرایی این نمایش هستند.

 نمایش «آوازه مرگ» به نویسندگی  «ایمان  قاطعی‌فر»، «مبینا خیرخواه»  و به تهیه کنندگی«مریم حاجتی» از ۶ الی ۱۲ خرداد ماهِ  سال ۱۴۰۲ ساعت شش و نیم عصر  در تئاتر شهر، سالن سردار جنگل به نشانی لب آب، امین الضرب، روبروی انبار قند و شکر روی صحنه می‌رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.