آیین نکوداشت دو پیشگام سینمای ایران در انزلی

0 782

شهر ساحلی انزلی، آدینه‌ شبِ ۲۱ آبان با نام و یاد دو تن از  پیشگامان سینمای ایران روشنی یافت.

 آیین نکوداشت «ابراهیم مرادی» و «علی دریابیگی» از مفاخر شهر انزلی و  پیشگامان بزرگ سینما و تئاتر ملی ایران به همت اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرانزلی و با همکاری موسسه فرهنگی هنری گیل‌ تی‌تی برگزار و سالن اصلی و پلاتوی نمایش مجتمع فرهنگی این شهر به اسم ایشان نام‌گذاری شد.

«آروین ایلبیگی» از اعضای موسسه‌ی گیل تی‌تی این نامگذاری را بسیار دیر و کم دانست و گفت: دیر است چرا که سال‌ها از شناخت جایگاه این افراد گذشته و کم است چون نتوانستیم  فضایی در شهر نظیر خیابان، میدان  یا مجتمعی که در خورشان باشد، به نام ایشان نام‌گذاری کنیم. البته این اتفاق در شهرهای دیگر به آسانی تحقق می یابد، اما در انزلی به دلایلی چون بی‌اطلاعی‌ها، بی‌مهری‌ها یا سوء تفاهم‌ها  خیلی سخت رخ می‌دهد.

 این فعال فرهنگی همچنین با مروری بر زندگی و اتفاقات درخشانی که توسط    «ابراهیم مرادی» و «علی دریابیگی» شکل گرفته، یادآور شد: امیدوارم این دو نفر سرمشق ما  برای حرکت و خو نکردن با میان‌مایگی باشند.

 «فرهاد رحمان زاده» رییس اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی در این آیین از  طرح چندین باره‌ی پیشنهادش، بعنوان عضو شورای نام‌گذاری شهرستان در راستای نامگذاری اماکنی به نام هنرمندان شهیر شهر یاد کرد و گفت: حتی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، نامه‌ای به شورای اسلامی شهر مبنی بر نام ‌گذاری یک خیابان  به نام زنده‌یاد «ابراهیم مرادی» ارسال شد اما متاسفانه این امر تحقق نیافت. از این رو با نظرخواهی و مشورت  با اهالی فرهنگ و هنر تصمیم گرفته شد تا  دو سالن در مجتمع فرهنگی به نام ایشان نامیده شود.

وی همچنین از راه‌اندازی گالری اداره‌ی ارشاد انزلی به نام «جلیل ضیاء‌پور» در سال گذشته به همت و حمایت نماینده مرم انزلی در مجلس  یاد کرد و به مرور اقدامات  این اداره در ۱۵ سال اخیر پرداخت.

همچنین«فرهاد مهران‌فر» و «علیرضا غاروریانی» از دیگر سخنرانان این مراسم بودند که با حضور فرزند «ابراهیم مرادی» برگزار شد.

 اجرای موسیقی زنده، پخش کلیپ و قطعه‌ای از فیلم مستند «از مشروطیت تا سپنتا»، بخش‌هایی دیگر از این آیین نکوداشت بود که با حضور دوستداران فرهنگ و هنر و نماینده‌ی مردم انزلی در مجلس برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.