افزایش تصاعدی قیمت برنج در گیلان

به دلیل کاهش عرضه برنج سال گذشته توسط کشاورزان:

0 559

همزمان با حذف ارز ترجیحی ۴ قلم از کالاهای اساسی و افزایش قیمت‌ها به‌ویژه در اقلام خوراکی، قیمت برنج سفید در بازارهای محلی نیز روند تصاعدی به خود گرفته است.

طی دو هفته اخیر در حالیکه دولت فقط اجازه افزایش قیمت مرغ، روغن ماکرونی و لبنیات را صادر کرده اما گزارشات و مشاهدات میدانی از افزایش قیمت برنج سفید محلی در بنکداری‌ها و خرده فروشی‌ها حاکی است. این در حالیست که عرضه برنج خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز محدود شده است.

در حال حاضر طبق آمارهای رسمی هر کیلو برنج هاشمی درجه یک در بازارهای محلی گیلان به ۹۵ هزار تومان رسیده اما گزارشات غیر رسمی نیز از عرضه برنج محلی با قیمتهای بالای ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار تومان خبرمی‌دهند.

با توجه به اینکه نرخ برنج داخلی متاثر از تورم موجود تصاعدی شده اما «مهدی شریفی» مدیر بازرسی اتاق اصناف مرکز گیلان افزایش قیمت برنج در بازارهای گیلان را ناشی از به اتمام رسیدن برنج سفید سال گذشته کشاورزان همزمان با شروع کشت در سال جاری اعلام کرد.

وی به مرور افزود: قیمت برنج به هیچ عنوان تحت تاثیر افزایش قیمتهای سایر کالاها قرار نگرفته، با توجه به اینکه فصل کشت برنج در استان آغاز شده عرضه برنج تولید سال گذشته مقداری محدود شده و به این دلیل در بازارها با کمبود عرضه برنج مواجه شده‌اند و از اینرو ارقام موجود افزایش قیمت پیدا کرده‌اند.

مدیر بازرسی اتاق اصناف گیلان با تأکید به اینکه در زمان برداشت برنج شاهد افزایش قیمت این کالا خواهیم بود گفت: در حال حاضر بازار کالاهای اساسی بخصوص برنج و مرغ در ثبات و آرامش قرار گرفته‌اند که البته این موضوع مقطعی است.

شریفی تأکید کرد: کاهش قیمت مرغ در بازار نیز نه به دلیل حمایت مردم از کمپین نخریدن بلکه به دلیل اینست که مرغ تولیدی موجود با ارز ۴۲۰۰ توسط مرغداران تولید و در بازار عرضه شده است و به دلیل کاهش تقاضا شاهد کاهش قیمت‌ها شدیم. از ماه‌های آینده با تولید مرغ توسط نهاده‌های خریداری شده با ارز آزاد، قیمت مرغ افزایش یافته و با قیمتهای مصوب دولت بفروش می‌رسد.

مدیر بازرسی اتاق اصناف گیلان همچنین به جمع آوری مرغهای مازاد در بازار توسط پشتیبانی امور دام استان اشاره کرد و گفت: به دلیل کاهش تقاضای مرغ از سوی مردم در بازارهای استان، این مرغها توسط دولت ذخیره سازی و در زمان مناسب عرضه می‌شود.

شریفی با اشاره به اجازه دولت در فروش کالاهای اساسی با قیمت قدیم تأکید کرد: علیرغم دستور دولت با تصمیم استاندارگیلان همچنان قیمت اقلام مواد غذایی موجود از گذشته با قیمت قبل بفروش می‌رسد و برای جلوگیری از دوگانگی قیمتها در بازار، حتی روغن و ماکرونی‌های کشف شده از انبارها نیز با قیمت گذشته وارد چرخه توزیع شده‌اند.

وی از کشف ۴۸ تن ماکرونی و چندین انبار روغن در مناطق مختلف استان طی روزهای گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر بازار مواد غذایی آرام بوده و در حال رفتن به سمت الگوی مصرف در بین خانوارها و پرهیز از خرید مازاد کالاهای اساسی هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.