بازار برنج داخلی متلاطم شد

با زیر پا گذاشته شدن ممنوعیت واردات برنج خارجی؛

0 158

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از خرید هفت هزار و۸۰۰ تن برنج کیفی و ۲ هزار ۲۰۰ تن ارقام پرمحصول مازاد سال گذشته برنجکاران خبر داد و گفت: سازمان تعاون روستایی، امسال ۳۰ میلیارد تومان علی الحساب محصول برنج جدید کشاورزان را خرید می‌کند.

«صالح محمدی» رییس جهاد کشاورزی گیلان در نشست خبری با رسانه‌ها با تأکید به اینکه، گیلان از استان‌های مهم و تاثیرگذار در بخش کشاورزی است افزود: حدود ۵۰ درصد اقتصاد گیلان و نزدیک ۳۰ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی، سال زراعی گذشته را با عملکرد خوب تولید برنج در استان بیان کرد و ادامه داد: با همکاری در مدیریت آب و همراهی برنجکاران برای رعایت تقویم زراعی، سال خوب زراعی پشت سر گذاشته شد. با این حال به دلیل کشت برنج در سایر استانهای کشور همزمان با کم بارشی گیلان، بازار قیمت برنج در کشور در تلاطم بود و برای کشاورزان راضی کننده نبود.

محمدی با اشاره به تولید ۷/۱ میلیون تن برنج در سطح کشور به چالشهای قیمت گذاری و واردات برنج خارجی اشاره کرد و گفت: با حدود ۹۰ میلیون مصرف کننده برنج در کشور با سه اشکال اساسی مواجه هستیم. ابتدا اینکه آمار دقیقی از میزان دقیق تولید در کشور وجود ندارد. در سوی دیگر در حالیکه سازمان حمایت از مصرف کننده، سرانه برنج را برای هر نفر ۳۵ کیلوگرم در سال اعلام کرده این عدد با توجه به سبک زندگی در استانهای مختلف نیازمند تعمل است. این آمارها، پایه اشتباهی برای کسانی است که مجوز‌های صادراتی برنج خارجی را صادر می‌کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه به مصوبه مجلس در خصوص ممنوعیت واردات برنج اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه مجلس از زمان برداشت تا چهارماه بعد از آن نباید واردات برنج داشته باشیم ولی این ممنوعیت سال گذشته زیر پا گذاشته شد و همه اینها دست به دست هم داد یک ناترازی در بازار برنج ایجاد شده و کام کشاورزان با قیمتهای دولتی شیرین نشود.

صالح محمدی در خصوص خرید برنج مازاد سال گذشته بیان کرد: در حال حاضر مقدار کمی ار سال گذشته باقی مانده و تمام دغذغه‌ها کشاورزان در حال حاضر مساله واردات بی رویه برنج خارجی است. از اینرو به دستور وزیر جهاد کشاورزی به کشاورزان اعلام می‌کنیم تا بازار متلاتم برنج داخلی آرام نشود هیچگونه ثبت سفارشی برای واردات جدید انجام نخواهد شد.

وی تأکید کرد؛ ۸۰ درصد کشت برنج استان به ارقام بومی محلی اختصاص دارد و ارقام ندا، شیرودی و فجر بعنوان ارقام پر محصول در غرب استان در شهرستانهای تالش، رضوانشهر و صومعه سرا کشت می‌شوند که شرکت بازرگانی دولتی مکلف به خرید این ارقام است.

محمدی با بیان اینکه ذایقه شهروندان گیلانی بیشتر به ارقام بومی و محلی است، خرید ارقام پر محصول را فقط برای برای دهک‌های پایین جامعه عنوان کرد وگفت: ارقام هاشمی و دم سیاه از لحاظ طبقه بندی با کیفیت بالامحسوب می‌شوند که مشتریان خاص خود را دارند.

گیلان با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.