بومی سازی تولید قطعات وابسته به خودرو در گیلان

0 436

هشتمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و صنایع وابسته استان گیلان در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی گیلان افتتاح شد.

«فرهاد دلق پوش » رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان درحاشیه‌ی بازدید از این نمایشگاه با اشاره به جایگاه این استان در تولید قطعات خودرو و صنایع وابسته گفت: صنعت خودروسازی از صنایع مادر دربخش صنعت است و تولید خودرو، بدون پشتیبانی در زنجیره‌ی تامین قطعات و خدمات پس از فروش، نمی تواند جایگاه خود را در جامعه تثبیت کند. گیلان در تولید ابزاری همچون انواع جعبه فرمان برقی و هیدرولیک، صفحه کلاچ خودرو و کمک فنر انواع خودرو درجایگاه نخست کشوری قرار دارد.

هم‌اکنون بیش از ۱۴ واحد قطعه ‌ساز خودرو در استان فعالیت می‌کنند. در حالیکه گیلان در ایجاد صنایع و تولید قطعات خودرو از رتبه‌ی بالایی درکشور برخورداراست اما از داشتن صنایع خودروسازی محروم است. دو سال پیش بود که متولی صنعت استان از راه اندازی و ایجاد کارخانه‌ی تولید دو نوع خودروی سبک در استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی خبر داده  و گفته بود: پیش بینی می شود زمینه‌ی اشتغال ۵ هزار نفر به صورت مستقیم در استان فراهم شود. وعده ای که تاکنون محقق نشده است.

به گفته‌ی «حسین حاجتی» رییس اداره‌ی صنایع فلزی سازمان صمت گیلان به مرور، بسترهای ایجاد صنایع تولید خودروهای سبک دراستان فراهم است. این سازمان درسالهای گذشته درخواستهای لازم را به وزارت خانه و سرمایه گذاران ارایه کرده است، اما ایجاد این صنعت نیازمند سرمایه گذاری بسیارسنگین است. شهرستان لوشان در جنوب استان، بستر و قابلیت خوبی درایجاد و جانمایی صنایع خودروسازی دارد.

حاجتی به مرور افزود: صنایع تولید قطعات خودرو درگیلان از جمله تولید صفحه کلاچ  و کمک فنر، توانسته اند ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز خودرو سازان کشور را تامین ‌کنند. در بخش تولید لاستیک نیز ۴ هولدینگ دراستان درحال تولید هستند. همچنین چند واحد کوچک صنعتی استان به تولید فن خودرو، قفل خودرو مبادرت دارند.

این مسوول صنعتی استان با تاکید به بومی سازی تولیدات قطعات وابسته به صنایع خودروسازی استان گفت: بخشی از نیاز واحدهای تولید قطعات خودرو از طریق واردات مواد اولیه تامین می شود. به دلیل ترحیم های اقتصادی و مشکلات ارزی باید به تدریج به سمت بومی سازی تولید مواد اولیه برویم. در واقع دراین بخش نیازمند اجرای مهندسی معکوس برای تولید مواد اولیه قطعات خودروسازی استان هستیم.

حاجتی با اشاره به بومی سازی برخی از تولیدات استان گفت: درصنایع تولید کولراسپیلت و رادیاتور موفق به ۸۵ درصد بومی سازی شده ایم و در حال حاضر برخی از واحدهای مطرح تولید قطعات خودرویی از جمله فراوری ساخت ، پایاکلاچ و تالک ایرانیان اقدامات خود را در راستای بومی سازی  تولیدات مواد اولیه آغاز کرده اند.

گفتنی است حدود ۵۰ واحد تولیدی و بازرگانی از استان‌های تهران، گیلان، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، البرز، آذربایجان شرقی، مازندران و همدان آخرین تولیدات و فناوری‌های خود درزمینه‌ی قطعات خودرو را  از امروز تا ۱۱ مهر در این نمایشگاه در معرض دید متخصصان و تکنسین‌ها گذاشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.