تأمین اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی طرحهای تامین آب کشاورزی گیلان

0 370

همزمان با نگرانی‌ مسؤولان و کشاورزان استان ازکم بارشی در فصل بهار و بروز تنش‌های آبی در تأمین آب زراعی برای اراضی شالیزاری گیلان، امروز رییس سازمان برنامه و بودجه کشور دستور پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال تنخواه برای اجرای طرح‌های اولیه تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی استان را صادر کرد.

«ارسلان زارع» استاندار گیلان پس از دیدار با رییس سازمان برنامه و بودجه و بیان وضعیت آب کشاورزی و آشامیدنی استان گفت: معاون رییس جمهوری، برای تکمیل طرح‌های تأمین آب برای مقابله با کم آبی و خشکسالی و نیز تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی در گیلان، دستور پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال تنخواه را صادر کرد.

گفتنی است استاندار گیلان اوایل اردیبهشت ماه جاری در دیدار با دکتر نوبخت با توجه به کاهش قابل ملاحظه بارش نزولات جوی در سال گذشته و پیش‌بینی کم آبی و خشکسالی طی سال زراعی جاری، خواستار تأمین اعتبار برای احداث، بازسازی، بهسازی و احیاء زیرساخت‌های مربوط به فرآیند افزایش آب‌رسانی به زمین‌های شالیکاری شده بود.

درهمین رابطه«محمدجواد خانی پور» معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان از کاهش مقدار آب ورودی به کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش باران خبر داد.

وی گفت: با توجه به بارش طی هفته جاری و ادامه این وضیعت در روزهای آتی، برای جلوگیری از ورود خسارت به اراضی شالیزارها و مصرف بهینه آب کشاورزی، مقدار آب ورودی به کانال‌های آبیاری کشاورزی از امشب کاهش می‌یابد.

خانی پور اضافه کرد: طبق برنامه مصوب قبلی، آبگذاری در کانال‌های فومنات و کانال راست سنگر (مناطق شرقی گیلان ) که از پنجم اردیبهشت آغاز شده تا ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه داشته و پس از آن نوبت بندی آب بصورت چهار روز قطع و هشت روز وصل، اجرایی خواهد شد. همچنین آبگذاری در کانال چپ سنگر (مناطق مرکزی گیلان ) نیز که از ۹ اردیبهشت آغاز شده تا ۲۹ ماه جاری است و پس از آن نوبت بندی آب در این بخش هم اجرا خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان از ذخیره ۹۳۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد سفیدرود خبر داد. این درحالیست که نیاز آبی حوزه‌های کشاورزی، آشامیدنی و صنعت استان سه هزار و ۵۰۰ میلیون مترمکعب است اما دو هزار و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آن از طریق سدها تامین می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.