تخصیص اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی برای رودخانه های رشت

0 401

۵ سال از تصویب اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی ساماندهی رودخانه های رشت، از محل سفر رییس جهمور به گیلان می‌گذرد. اعتباری که هیچ گاه در اختیار شهرداری رشت قرار نگرفت و صرف ساماندهی رودخانه های گوهررود و زرجوب رشت نشد. به گفته‌ی اعضای شورای شهر چهارم رشت، این اعتبار قرار بود به شهرداری رشت و برای ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت هزینه شود، اما یک سوم این مبلغ توسط  دو دستگاه آب و فاضلاب شهری و آب منطقه ای توقیف و به جای هزینه شدن در ساماندهی رودخانه ها، صرف پرداخت بدهی این دو دستگاه اجرایی شد. مابقی این اعتبار نیز بین سایر دستگاههای اجرایی استان تقسیم شد.

اکنون بعد از گذشت چند سال و تزریق اعتبارات قطره چکانی به دستگاههای مختلف اجرایی برای ساماندهی این رودخانه ، رییس شورای شهر رشت از اختصاص اعتبار پنجاه میلیارد تومانی جدید برای ساماندهی رودخانه‌های رشت  خبر داد.

«اسماعیل حاجی پور» رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به برگزاری نشستی با معاون رئیس ‌جمهور درتهران گفت: دراین سفر دیداری با «محمدباقر نوبخت » معاون رئیس‌جمهور در تهران داشتیم و یکی از این موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد وضعیت رودخانه‌های رشت بود که نوبخت دراین‌ باره وعده‌هایی مبنی برتخصیص اعتبار مجدد به پاکسازی رودخانه‌های رشت داد و بنده نیز پیش‌بینی می‌کنم در سال جاری اعتباری پنجاه میلیارد تومانی به مبحث رودخانه‌های رشت اختصاص پیدا کند.

رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت که در گذشته از رودهای زیبا، تفریحی و دیدنی این شهر بودند، امروز یکی از آلاینده ترین رودخانه های ایران و یکی ازمهمترین معضلات زیست محیطی درشهر رشت هستند.

در چند سال اخیر ورود پساب فاضلابهای شهری و صنعتی ، شیرابه‌ی زباله سراوان و فاضلاب بیمارستانی، دو رودخانه‌ی زرجوب و گوهررود رشت را به مرحله بحران رسانده اند. این درحالیست که این دو رودخانه از جمله حوزه های آبریز تالاب انزلی و دریای خزرهستند و آلودگی‌های زیادی را به تالاب بین ‌المللی انزلی وارد می‌‌کنند و تهدید جدی برای این اکوسیستم ارزشمند استان به شمار می‌روند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.