تقصیر را به گردن مردم رودبار نیاندازید!

0 542

بعنوان یک شهروند مطالبه گر رودبار و گیلان در حال حاضر به سه علت موافق ساخت این قطعه در محور رودبار – منجیل به شکل فعلی و یک طرفه آن هستم.

ساخت و تکمیل ۸ کیلومتر از قطعه باقی مانده آزاد راه قزوین _ رشت در محور رودبار – منجیل در حالی به پایان رسید که نتیجه آن بر خلاف آنچه که دولت در سال های گذشته به مردم منطقه وعده داده بود به اجرا رسید.

اینجا به سه نکته اشاره می‌کنم.

اول؛ بر اساس استانداردهای بین اللمللی آزاد راهی، این آزاد راه می‌بایست با دو باند رفت و برگشت احداث می‌شد. اما با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی مردم شهرستان رودبار و بیشینه و سابقه‌ای که از زلزله سه دهه پیش وجود داشت، دولت قادر به جبران خسارات وارد شده به مردم این شهرستان نشد. حاکمیت در آن برهه نتواتست مطالبات مردم را جبران کند و به نظر می‌رسد این باند در واقع نوعی جبران خسارت سنگین به مردم رودبار باشد .

 دوم؛ نباید کم کاری و نبود اعتبارات در ساخت باند برگشت این قطعه را متوجه مردم بدانیم. اینکه به خاطر مردم و زیتون فروشان باند دوم ساخته نشده است. این استنباط درستی نیست. مردم را مقصر نکنیم. مقصر کسانی‌اند که به کسبه پروانه فعالیت و کسب و کار در حاشیه جاده اصلی را صادر کردند تا مردم سرمایه گذاری و کسب و کار راه‌اندازی کنند.

 در حالیکه اگر دولت نقشه راه یا خط مشی برای احداث آزاد راه بین المللی داشت لذا نباید به هیچ عنوان اجازه سرمایه گذاری را در این مسیر به مردم می‌داد. حال که مردم اشتغالزایی ایجاد کردند و حتی خانه‌های خود را به بالای مغازه‌ها منتقل کردند نباید بعد از این حجم سرمایه‌گذاری بیاییم مردم را مقصر یک طرفه ساخته شدن قطعه آزاد راه معرفی کنیم. مقصر کسانی هستند که پروانه صادر کردند.

سوم؛ مسؤولین از همان ابتدا با ارزیابی و سنجش کارشناسی به مردم استان وعده ساخت این آزاد راه را دادند. حال چه شده که در ساخت آن خلف وعده انجام شده و یک طرفه به مردم تحویل داده شد؟ آیا گمان نمی‌کنند با این اقدام پایه‌های اعتماد مردم را سست و متزلزل کرده‌اند؟

مضاف بر اینکه ترافیک ایجاد شده در این باند آزاد راهی فقط محدود به ۸ کیلومتر این محور نیست. این ترافیک از محدوده تهران کرج آغاز می‌شود و تا این منطقه بسط پیدا می‌کند. چگونه می‌شود مردم سایر مناطق کشور در ترافیک تهران کرج ذینفع نیستند و در آنجا حقوق مردم نادیده گرفته می‌شود ولی در محدوده رودبار به دلیل حق مردم بوده که این قطعه یک طرفه احداث شود؟

اگر بازار زیتون فروشان رودبار در این مسیر وجود نداشت سازمان برنامه بودجه، مجلس و دولت چگونه قادر بود با تخصیص اعتبارات فورس ماژور از محل حوادث طبیعی قادر باشد برگشت این قطعه را تکمیل و به سرعت آماده سازی کند؟ آیا گزینه دیگری برای دولت در جبران خسارت زلزله برای مردم رودبار وجود نداشت؟

حال مردم رودبار خود مطالبه گر این موضوع هستند. باید مسیر برگشت نیز در این اتوبان مطابق وعده‌های گذشته احداث شود. دولت باید پاسخگوی شهروندان رودبار باشد که چرا در ساخت این قطعه خلف وعده انجام داد؟ چرا عدم ساخت مسیر برگشت را متوجه منافع مردم رودبار اعلام کرد؟ درحالیکه مردم رودبار خواهان این شکل از کار نبودند و باید وعده دولت به درستی اجرا می‌شد.

به نظر نگارنده اگر این سه علت نبود من با استانداردهای آزاد راهی و بزرگراهی که از خارج شهر عبور می‌کند موافق بودم و به این علت موافقم چون بعنوان یک گیلانی که همیشه به تهران در تردد است با سخت‌ترین شرایط ناچار به طی این مسیر بودم.

در حال حاضر در شرایط و قراین فعلی آنچه مهم و حایز اهمیت است اینکه نباید بازار زیتون فروشان رودباری تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد و نابود شود. آنوقت چه کسی پاسخگوی جبران خسارات مردم رودبار خواهد بود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.