تناقض در آمار وزارت کشور

2 6,315

پس از آنکه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور مجموع آرای انتخابات سیزدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری را ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رای اعلام کرد، بررسی‌های مرور حکایت از ناهمخوانی مجموع مشارکت با جمع آرای ۴ کاندید دارد.

بر اساس آنچه وزارت کشور اعلام کرده است، ابراهیم رییسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای در رتبه‌ی نخست، آرای باطله با ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رای در رتبه‌ی دوم بیشترین آرا قرار دارندآقایان محسن رضایی میرقائد، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده‌ی هاشمی نیز به ترتیب با تعداد آرای ۳,۴۱۲,۷۱۲ رای، ۲,۴۲۷,۲۰۱ رای و ۹۹۹,۷۱۸ رای در رتبه‌های سوم و تا پنجم ایستاده‌اند.

تناقض در کجاست؟

اگر آرای ۴ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و آرای باطله‌ی اعلام‌شده توسط وزارت کشور را با هم جمع کنید به عدد ۲۸ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۸۴۶ رای خواهید رسید.

خواه آنکه وزارت کشور مجموع کل تعرفه‌های مصرفی را ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رای اعلام کرده است.

آرای نامزدها نیز همخوانی ندارد

حال اگر تعداد کل تعرفه‌های مصرفی (اعلام‌شده توسط وزارت کشور برابر با ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رای) را از تعداد تعرفه‌هایی که به نام کاندیدا خوانده شده است (برابر با ۲۴ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۲۸ رای) کم کنید، تعداد آرای باطله به دست می‌آید: ۴ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۲۸ رای.

این درحالی است که وزارت کشور تعداد کل آرای باطله را ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار ۸۷۰ رای اعلام کرده است. تفریق عدد به‌دست آمده یعنی ۴,۱۶۷,۰۲۸ از آرای باطله‌ی اعلام‌شده توسط وزارت کشور یعنی ۳,۷۳۶,۸۷۰ ما را به اختلاف آمار ۴۴۰ هزار و ۱۵۸ رای می‌رساند.

اگرچه گفته می‌شود اختلاف آمار آرای باطله ناشی از تفاوت آرای باطله‌ی اخذشده و آرای باطله‌ی اخذنشده (دریافت تعرفه و عدم انتقال آن به صندوق) است اما وزارت کشور تاکنون در این باره شفاف‌سازی نکرده است. هرچند که علاوه بر این آمار، محاسبه‌ی تعداد کل آرا با ماشین حساب با آنچه وزارت کشور اعلام کرده نیز همخوانی ندارد.

2 نظرات
  1. حاتم منفرد می گوید

    مورد دیگری علاوه بر موارد فوق مطرح است بطور مثال:
    بندرانزلی
    واجدین شرایط رای دادن بیش از ۱۰۰ هزارنفر هستند
    شرکت کنندگان در رای گیری را ۲۸ هزارنفر اعلام کردند
    نفر اول شورای شهر کمتر از ۴۰۰۰ رای آورد

    رای ابراهیم رییسی را در بندرانزلی مشابه سایر شهرهای استان گیلان اعلام نمیکنند

    این تفاوت آرا از ۴۰۰۰ نفر تا ۲۸۰۰۰ نفر چه معنا دارد ؟
    آرای باطله؟
    آرای سفید ؟
    یا موردی دیگر مشابه سالهای قبل ؟
    آرای رییسی سرّی است؟

    1. احمدخانیکی می گوید

      وقتی شفافیت وجود ندارد
      شک نکنید
      همان استکه به آن عادت کرده ایم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.