راه‌اندازی موزه‌ی نصرت رحمانی در پیرسرای رشت

0 759

خانه شیرازی یا خانه نصرت رحمانی در پیرسرای رشت به موزه‌ی آثار نصرت رحمانی و بوتیک هتل تبدیل می شود.

معاون میراث فرهنگی گیلان از تغییرکابری خانه قدیمی نصرت رحمانی و تبدیل آن به موزه آثار ودست نوشته های نصرت رحمانی در کنار بوتیک هتل خبر داد.

«ولی جهانی» به مرور گفت: بعد از احیاء و مرمت بنای تاریخی شیرازی و تبدیل کاربری این عمارت به بوتیک‌هتل و ارایه طرح ایجاد موزه نصرت رحمانی توسط سرمایه گذار بخش خصوصی، مقرر شد تمام وسایل شخصی، آثار و دست نوشته‌های این شاعر در اتاق‌های خانه به نمایش در بیاید.

وی افزود:همچنین مقرر شد اتاقهای محوطه‌ی حیاط بنا که در گذشته بصورت انباری و مطبخ ساختمان بوده به عنوان فروشگاه‌های صنایع دستی گیلان مورد استفاده قرار گیرند.

در همین رابطه «مهتاب اخوان» مهندس معمار و یکی از سرمایه گذاران مرمت خانه نصرت رحمانی که به تازگی از خارج کشور بازگشته به همشهری گفت: تعداد زیادی از خانه های قدیمی و میراثی رشت در حال تخریب هستند. حفظ و احیای این بناهای تاریخی فقط با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی امکان پذیر خواهد بود.

 اخوان با اشاره به اینکه مالک اصلی خانه، همسر نصرت رحمانی (ازنوادگان خانواده شیرازی‌زاده از مالکان و تجار قدیمی گیلان) بودند گفت: به واسطه وابستگی خانوادگی با اقوام شیرازی‌زاده بعد از بازگشت از خارج کشور به خریداری و مرمت این بنا اقدام کرده است. چرا که معتقد است این بنا پتانسیلهای زیادی برای حفظ و مرمت برخوردار است.

این سرمایه گذار به راه اندازی بوتیک هتل و نمایشگاه صنایع دستی در محوطه خانه نیز اشاره کرد و افزود: به دلیل قرار گیری بنا در محله پیرسرا که از محلات قدیمی رشت در حوزه تولید صنایع دستی است، علاوه برایجاد موزه‌ی اشعار و نمایش کلیه مستندات زندگی نصرت رحمانی، در اتاقهای محوطه حیاط  که پیش از این انباری، مطبخ ، حمام و اسکان خدمه بودند، نمایشگاه صنایع دستی رشت راه‌اندازی می‌شود.

اخوان میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده در احیا و مرمت خانه موزه نصرت رحمانی را ۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: طبق برنامه ریزی، فروردین ۱۴۰۱ این موزه آماده بهره‌برداری و تجهیز خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.