فراخوان مسابقه عکاسی در برابر تخریب هتل فردوسی

0 636

رویداد عکاسی از هتل تاریخی فردوسی رشت در روزهای ۹ و ۱۰ بهمن ۹۹ برگزار می‌شود.
این مسابقه که پس از انتشار خبر تخریب این بنای تاریخی از سوی جمعی از فعالان میراث فرهنگی شهر رشت تدارک دیده شده است، به منظور آگاهی‌رسانی و واکنش به تخریب این بنا برگزار می‌شود.
برگزارکنندگان این نمایشگاه می‌گویند همه می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند و فقط کافی است عکس‌های خود را با هشتگ «هتل فردوسی رشت» در شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام کار کنند تا آثار آن‌ها مورد داوری قرار بگیرد.
گفتنی است این مسابقه دو برگزیده خواهد داشت و هزینه‌ی جایزه‌ی این مسابقه نیز از حساب شخصی برگزارکنندگان تامین می‌شود. صفحات اینستاگرامی «رشت بیلدینگ»، «پاسداران ابنیه تاریخی رشت»، «رشت تلنگر» و صفحه‌ی شخصی افسانه‌ چهره‌سا پشتیبان برگزاری این رویداد هستند.

هتل فردوسی رشت نزدیک به ۷۰ سال قدمت دارد و در اواخر دوره‌ی پهلوی اول ساخته شده است. اگرچه معماری این بنا بر اساس الگوهای دوره‌ی قاجار طراحی و ساخته شده است. این بنا در مجاورت سرای میخچی قرار دارد و مالک هر دو بنا پس از شکایت به دیوان عدالت اداری موفق به کسب مجوز تخریب آن‌ها شده است.
کارشناسان شهرسازی معتقدند تخریب این بنا و ساخت یک مرکز خرید بسیار بزرگ علاوه بر آسیب به هویت تاریخی و از دست رفتن مستندات معماری می‌تواند سدی در برابر شاهراه اقتصادی شهر و فلج کردن اقتصاد بازار رشت باشد.
بسیاری نیز معتقدند اعطای مجوز ساخت چنین مرکز خریدی از لحاظ قانونی ممکن نیست چراکه محدوده‌ی مورد نظر جزء محدوده‌ی تاریخی شهر محسوب می‌شود و ساخت‌وساز بالای چند طبقه در این ناحیه ممنوع است.
با این وجود برخی نیز می‌گویند تخریب این هتل و بناهای این چنینی می‌تواند زنگ خطری برای جدی‌تر شدن رویه‌ی تخریب باشد که قطعا در درازمدت شهر را دچار مشکلات ترافیکی خواهد کرد و از لحاظ هویتی و کالبدی هم به به هویت رشت آسیب خواهد زد.
لازم به ذکر است که هنوز هیچ کدام از نهادهای مربوطه موضعی در برابر تخریب این بنا نگرفته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.