راه اندازی انرژی اتمی در کشاورزی گیلان

معاون سازمان انرژی اتمی خبر داد:

0 1,002

معاون سازمان انرژی اتمی از راه‌اندازی سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی در منطقه لاکان رشت خبر داد.

«سید پژمان شیرمردی» در نشست همفکری با پژوهشگران حوزه کشاورزی گیلان گفت: سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی در منطقه لاکان رشت راه‌اندازی می‌شود. با راه‌اندازی سامانه پرتودهی مواد غذایی مدت انبارداری این محصولات افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتو‌های سازمان انرژی اتمی ایران گفت: هر ساله حدود ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی در مراحل پس از برداشت و بسته بندی و تا قبل از مصرف به لحاظ کمی و کیفی دچار آسیب می‌شوند. با پرتودهی محصولات کشاورزی، از مواد شیمیایی و مواد آفت کش برای ماندگاری محصولات استفاده نخواهد شد.

وی با اشاره به رتبه نخست گیلان در تولید مرغ گفت: پرتودهی کود مرغ به عنوان یکی از قوی‌ترین غذاهای دام و آبزیان که در دنیا قابل استفاده قرار می‌گیرد یکی از اقداماتی است که قابلیت اجرایی دارد.

شیرمردی اجرای طرح سامانه پرتودهی را در توسعه اقتصاد کشاورزی گیلان نیز مؤثر دانست و گفت: بر اساس آمایش صورت گرفته ۱۲ منطقه اولویت دار کشور را که دارای ظرفیت سامانه‌های پرتوی بودند، احصا کردیم که یکی از آنها، گیلان است. به زودی با همکاری سازمان انرژی اتمی شاهد شکوفایی این بخش در گیلان خواهیم بود.

لازم به ذکر است سال گذشته نیز«عبدالله صولت‌ ثنا» معاون پیشین سازمان انرژی اتمی ایران در رشت از راه اندازی واحد پرتودهی و راکتور تولید رادیو ایزوتوپ‌ها در  کشاورزی گیلان خبر داده بود.

وی با بیان اینکه گیلان دارای محصولات کشاورزی متنوع و به لحاظ همسایگی با کشورهای آسیای میانه دارای ظرفیت خوبی به لحاظ صادرات است گفته بود: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هسته‌ای می‌تواند زمینه‌ ساز صادرات محصولات به کشورهای آسیای میانه و همسایه‌های شمالی ایران شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.