رشت در صدر آمار مبتلایان به فاسیولا

0 587

اگر چه بنا به گفته ها و آمارهای ارایه شده از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از میزان مبتلایان و موارد بستری بیماران کرونایی درگیلان کاسته شده است اما از سوی دیگر ابتلا به بیماریهای گوارشی از جمله فاسیولا در حال پیشی گرفتن از سایر بیماریهای فصلی و گوارشی است. بیماری انگلی فاسیولا که در نتیجه‌ی مصرف سبزیجات خام محلی و آب غیر بهداشتی بروز می‌کند از یک ماه گذشته تا کنون تعدادی از شهروندان گیلانی را روانه‌ی مراکز درمانی  کرده است.

در حالیکه در اواخر اردیبهشت ماه ابتلای قطعی ۲۴ نفر بر اثر فاسیولا از سوی علوم پزشکی گیلان تایید شده بود امروز نیز «آبتین حیدرزاده» سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ابتلای قطعی ۳۳ گیلانی به بیماری فاسیولا خبر داد و گفت: برای ۴۹ گیلانی دیگر نیز احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.

وی با بیان اینکه مبتلایان به بیماری فاسیولا عمدتاً ساکن شهر و اغلب رشتی هستند، افزود: تاکنون هیچ بیماری در شهرستان‌های آستارا، رودبار، سیاهکل، صومعه‌سرا، فومن و ماسال مبتلابه فاسیولا گزارش نشده است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اذعان به اینکه تاکنون هیچ‌کسی به دلیل ابتلای به بیماری فاسیولا در مراکز درمانی گیلان بستری نشده و نیازی نیز به بستری وجود ندارد، گفت: همه افرادی که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند دارو دریافت کرده و هیچ فرقی نمی‌کند از داروی داخلی و یا خارجی استفاده کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وجود روان آب‌ها در گیلان و احتمال استفاده برخی از خانوارها از آن به جهت تأمین آب شرب گفت: به‌هیچ‌ وجه نباید از روان آب‌ها و یا آب‌های سطحی قبل از جوشاندن آن استفاده کرد.

حیدرزاده با اشاره به سیر پیگیری، تشخیص و درمان مبتلایان به بیماری فاسیولا در گیلان، تاکید کرد: با کمک آزمایشگاه رفرنس دانشکده بهداشت دانشگاه تهران، دانشکده پزشکی رشت و مرکز بهداشت استان مشغول پیگیری بیماران در استان هستیم.

گفتنی است شیوع بیماریهای گوارشی از جمله سرطان روده و معده در گیلان بسیار بالاتر از کشور است. سبک غذایی و استفاده از سبزیجات فصلی محلی و ماهی دودی که در این استان بسیاررایج است، از جمله دلایل افزایش بیماریهای  گوارشی و سرطان روده در این استان بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.