روستای انبوه ثبت تاریخی می شود

0 501

درحالیکه شهرک تاریخی ماسوله بیش از ۲۰ سال است در انتظار ثبت جهانی یونسکو قرار دارد و رعایت نکردن ضوابط حاکم بر حریم منظری شهر تاریخی و مغایرت کاربری‌ها و ساخت‌ وسازهای انجام‌شده در این حریم (ساختمان‌های اداری)، بی‌توجهی به میراث معنوی غنی موجود (آداب آیینی، مراسم مذهبی و …) از جمله‌ی این موانع است امروز معاون میراث فرهنگی گیلان ازثبت بافت تاریخی روستای «انبوه» رودبار خبر داد.

« ولی جهانی» گفت: این روستا یکی از قدیمی ترین روستاهای تاریخی ایران است. روستای انبوه در منطقه‌ی کوهستانی بخش عمارلو‌ی شهرستان رودبار و در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. وجود محوطه‌های تاریخی مانند قلعه چیمارود و پل تاریخی انبوه اهمیت تاریخی این روستا را افزایش داده است.

جهانی در ادامه با اشاره به اینکه بررسی‌های باستان‌شناسی قدمت روستا و محدوده اطراف آن حکایت از قدمت ۳۵۰۰ ساله روستا دارد، افزود: روستای انبوه دارای معماری بی نظیر کوهستانی بوده و قدیمی‌ترین سنگ قبر دوره اسلامی درگیلان با بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت، مربوط به روستای انبوه است.

وی با بیان اینکه «انارچین» یکی از مهم‌ترین جشن‌های تاریخی است که هر ساله با حضور پرشور مردم در روستای انبوه برگزار می‌شود گفت: پرونده مستندسازی و مطالعات بافت تاریخی روستا در سال‌های گذشته و به صورت طرح پژوهشی اداره‌کل میراث فرهنگی توسط یکی از اساتید دانشگاه گیلان انجام شده و به عنوان یک اثر شاخص تحت عنوان بافت تاریخی روستای انبوه واجد ارزش ثبت تشخیص داده شده است.

گفتنی است شهرک ماسوله در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

روز گذشته درهمین رابطه « شهرود امیرانتخابی» مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: ثبت جهانی ماسوله از مطالبات اصلی مردم استان است . برای پیشرفت در حوزه گردشگری و بخش‌هایی که به صورت زنجیروار به آن وابسته است باید بسترهای لازم جهت جهانی شدن آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی را فراهم کنیم.

امیرانتخابی به عدم انجام اقدامات لازم و تلاش شایان توجه به‌منظور ثبت جهانی ماسوله در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط و با مساعدت مسئولان استانی پرونده ثبت جهانی ماسوله تا سال آینده تکمیل و موانع ثبت جهانی این شهرک تاریخی در نهایت برطرف شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.