روس‌ها راه آهن رشت-آستارا را می‌سازند؟

0 2,306

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی از ادامه احداث خط ریلی رشت – آستارا توسط کشور روسیه خبر داد. این در شرایطی است که تاکنون طرف ایرانی شاهد بد عهدی آذربایجانی‌ها در تکمیل این پروژه بوده است و باید دید روس‌ها اینبار چقدر در تکمیل این پروژه اساسی گیلان و کشور موفق عمل می‌کنند؟

احداث خط ریلی ۱۶۰ کیلومتری رشت- انزلی- آستارا از جمله پروژه‌های نیمه تمام دولت تدبیر و امید بود که علیرغم وعده‌های مکرر دولت پیشین در سرعت دهی به اجرای پروژه و واگذاری اجرای آن به قرارگاه خاتم الانبیا نتوانست بیش از ۶ کیلومتر از شهرستان آستارا پیشروی کند و در حد تملک اراضی مسیر خط ریلی باقی ماند. این درحالیست که پیش ازاین در سال ۱۳۹۶ بنا بود ۱۶۰ کیلومتر از راه‌آهن رشت – آستارا با مشارکت و سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری کشور جمهوری آذربایجان در مدت چهار سال نهایی شود، اما در نهایت دستمایه پیمانکاران دو طرف ایرانی و آذربایجانی قرار گرفت و بی آنکه پیشرفتی به خود ببیند در ایستگاه آستارا نیمه تمام رها شد.

 با این حال روز گذشته نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی از تفاهم رییس جمهور ایران با کشور روسیه برای تکمیل پروژه نیمه تمام رشت – آستارا خبر داد.

 «غلامرضا مرحبا» با بیان اینکه تکمیل این راه آهن تحولی پایه‌ای در توسعه اقتصادی استان گیلان و بویژه منطقه غرب استان خواهد بود از عدم احساس مسؤولیت مدیران عالی رتبه استان نسبت به این پروژه انتقاد کرد و افزود: با توجه به مدیریت موجود از به سرانجام رسیدن این گونه طرح‌ها و پروژه‌ها امیدی ندارد.

در همین رابطه مرحبا پیشتر با انتقاد از واگذاری این پروژه به آذربایجان گفته بود:« همکاری و واگذاری چنین پروژه‌های بزرگی به کشورهایی مثل آذربایجان که استقلال عمل ندارند، از اشتباهات بزرگی بود که دولت روحانی مرتکب شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد آن‌ها تحت فشار به تعهداتشان عمل نکردند و از پروژه کنار رفتند.

وی اظهار امیدواری کرده بود: با ورود قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برای تکمیل این خط ریلی در کوتاه‌ترین زمان ممکن هزینه‌های این پروژه تامین و احداث آن اجرایی شود.

لازم به ذکر است، پیش از این نیز«محمد پردل نژاد » مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه استان گیلان و سرپرست پروژه راه آهن رشت ـ انزلی- آستارا به مرور گفته بود: عملیات ریل گذاری این خط هنوز آغاز نشده و فقط چیزی حدود ۶.۵ کیلومتر از سمت آستارا، تملک و آزاد سازی اراضی مسیر انجام شده است.

پردل نژاد به عدم انعقاد با پیمانکار پروژه نیز اشاره کرد و افزود: فعلا قرارگاه در حال تثبیت کارگاه بوده و در آینده نزدیک کارهای اولیه انعقاد قرارداد با پیمانکار پروژه خط ریلی به صورت سه عاملی یا فایناس انجام خواهد شد.

 وی اعتبار مصوب دولت در اجرای خط ریلی رشت آستارا تا سال ۹۹ را ۱۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبار فقط صرف خرید زمین و اراضی مسیر خط ریلی به طول ۶.۵ نیم کیلومتر شده و برای کل مسیر پروژه که بیش از۱۶۰ کیلومتر است به اعتباری بیش از ۹ هزار میلیارد تومان نیاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.