بندر خشک در رشت احداث می شود

به منظور تسهیل در ترانزیت کالاها؛

2 4,891

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از مذاکره با راه آهن کل کشور به منظور احداث  بندرخشک در جوار ایستگاه راه آهن رشت خبر داد.

 «حسن یونسی» با بیان اینکه پیشنهاد احداث بندر خشک در راستای تسهیل در حمل و نقل ترکیبی ترانزیت کالاهای کریدور شمال به جنوب، ارایه شده به مرور گفت: ایجاد بندر خشک به ما در کاهش هزینه‌های حمل ‌ونقل جاده ای، ترغیب استفاده صاحبان کالا از راه‌آهن و خالی شدن جاده ها از کامیونها کمک می‌کند.

وی با تاکید به اینکه در حال حاضر تمرکز دولت بروی احداث و اتصال خط ریلی کاسپین و بندر آستارا به رشت است افزود: هنوز اقدام عملی برای اتصال خط ریلی بندر انزلی به رشت انجام نشده است. در این راستا به منظور تسهیل در ترانزیت کالاها از جنوب کشور به بندرانزلی و در نهایت ارسال به روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر، مذاکراتی با راه آهن و گمرک کل کشور انجام شده تا قطعه زمینی دو هکتاری در نزدیک ایستگاه راه آهن رشت برای احداث این بندر در اختیار سازمان بنادرو دریانوردی قرار بگیرد. طی این طرح کالاهای ترانزیتی کشور از بندرعباس تا رشت از طریق خط ریلی و از رشت تا بندر انزلی از طریق جاده ای حمل خواهند شد.

یونسی اضافه کرد: در حال حاضر پیش نویس این طرح آماده شده و اجرای آن منوط به امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه با این دستگاهها خواهد بود.

مدیرکل بنادر گیلان با اشاره به زیرساختهای معیوب جاده ای  کشور بیان کرد: لازم است این جاده ها برای تردد مسافران و گردشگران از حضو کامیونها خالی شوند. با احداث این بندر و انتقال کالاهای کریدور شمال به جنوب از طریق راه آهن به رشت، بخشی از مشکلات جاده ای ترانزیت کالاها رفع و افزایش دو تا سه برابری جابجایی کالاهای ترانزیتی را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۱۲۰ هزار تن کالا از بندرعباس به بندر انزلی از طریق جاده حمل شد که این ترانزیت می‌تواند از طریق ریل انجام شود. متاسفانه به دلیل افزایش تعرفه حمل و نقل ریلی در کشور، تاکنون صاحبان کالا تمایلی به استفاده از این مزیت نشان ندادند. امیدواریم با سیاست گذاری جدید دولت در این بخش، شاهد بهبود نسبی در حمل و نقل ترکیبی ترانزیت کشور باشیم.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان همچنین تاکید کرد: احداث بندر خشک در ایستگاه راه آهن رشت، راهکاری موقتی تا اتصال خط ریلی بندرانزلی به کریدور شمال به جنوب خواهد بود.

لازم به ذکر است؛ بنادر خشک، پایانه‌های داخلی ترکیبی کالا هستند که در برخی موارد دارای ارتباط مستقیم و برنامه‌ای ریلی با یک یا چند بندر ساحلی هستند. در این میان بخش زیادی از خدمات ارائه‌شده در بنادر ساحلی شامل خدمات گمرکی و ترخیص کالا، انبارداری، ارسال، تعمیر و نگهداری کانتینر می‌تواند در این بنادر انجام شود.

از مهم‌ترین مزایای اجرای بنادر خشک کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، ترغیب استفاده از راه‌آهن به‌جای استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای و کاهش تخریب محیط‌زیست، تقویت وضعیت بنادر در زنجیره‌های حمل‌ونقل، تقویت راه‌کارهای ترکیبی حمل و نقل، ایجاد فرصت‌های مختلف شغلی و افزایش سرعت انجام مراحل گمرکی برای کالاهای حمل شده است.

2 نظرات
  1. حمزه می گوید

    کالا از بندرانزلی از جاده نمیره,چون گفتید جاده برای مسافر خالی بمونه!!!
    خدا رحم کنه مسعولین بی مسعولیت باز هم نظر دادن.

  2. asseff می گوید

    با این طرح به تعداد تصادفات و کشته شده‌ای جاده ای رشت و انزلی اظافه میشه بخاطر اینکه دولت پول نداره خط ریلی رو زود افتتاح کنه . باز جان مردم فدای طرح دولت . آلودگی هوا آلودگی صوتی . ترافیک جاده ای . خطرات .و حوادث جاده ای چندین برابر میشه . واقعا به شما ها میگن حاکم . دولت . همین شما نیستین که میگین خادم ملتین . خادم بودن اینطوریه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.