وبا در کمین ۲۰ درصد مردم آستارا

رئیس شبکه بهداشت آستارا هشدار داد؛

0 198

رییس شبکه بهداشت آستارا از تهدید شیوع وبا به دلیل معضل جاری بودن فاضلاب در برخی نقاط شهر آستارا خبر داد.

«سیدحسین احمدی» در نشست شورای بهداشت شهرستان آستارا با اشاره به جاری بودن فاضلاب در برخی نقاط در سطح شهر آستارا گفت: تماس افراد یا راه رفتن روی آن احتمال دارد که میکروب را از فاضلاب یک خانواده مبتلا به خانه، به محل کار، به مدرسه، حتی به مراکز بهداشتی و یا سایر نقاط منتقل کند؛ به دلیل برخی مسائل آستارا در بحث مسائل بهداشتی به توجه بیشتری نیاز دارد.

احمدی با هشدار به اهمیت شیوع وبا در این شهرستان گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و حضور مسافران در آستارا از نقاط مختلف کشور و همچنین مسافران خارجی، وبا مردم این شهرستان را تهدید می‌کند.

وی گفت: وبا در چند روز می‌تواند یک شهر را آلوده کند که اگر چنین اتفاقی در آستارا بیفتد، با توجه به شیوع شدید این میکروب بستری شدن نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت شهر پیش بینی می‌شود که با توجه به ظرفیت مراکز درمانی ما در صورت شیوع این بیماری با وضعیتی حاد روبه‌رو خواهیم بود.

در همین رابطه پیشتر فعالان اجتماعی شهرستان آستارا، تخلیه فاضلاب به رودخانه‌های آستارا را بحرانی و فاجعه بار اعلام کرده بودند.

به گفته یکی از فعالین اجتماعی آستارا، این شهر سیستم فاضلاب شهری متصل به تصفیه‌خانه مرکزی ندارد و سیستم‌های فاضلاب خانگی آن به صورت سپتیک احداث شده است. رودخانه‌های آستارا به دلیل عبور از داخل این شهر ساحلی به تخلیه‌گاه فاضلاب تبدیل شده و مدت زمان زیادی است که وضعیت رودخانه‌های شهر توریستی و گردشگرپذیر آستارا بحرانی و فاجعه‌بار شده است.

وی تأکید کرد: آستارا زیرساخت محدودی در حوزه جمع آوری فاضلاب دارد. فاضلاب‌های این شهر علاوه بر آلودگی شدید آب‌روها و معابر، رودخانه‌ها، دریای خزر و آب‌های زیرزمینی، باعث تخریب محیط زیست، نابودی گیاهان، موجودات زنده و آبزیان منطقه شده و این معضل زیست‌محیطی، سلامت شهروندان را با تهدید جدی مواجه کرده است.

لازم به ذکر است: پیش ازاین نیز در سال ۹۹، شیوع بیماری گاستروانتریت یا التهاب روده و معده در شهر آستارا، ۲۵ نفر از شهروندان این شهر را روانه مراکز درمانی کرده بود.

به گفته معاون سابق بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، منشا این بیماری ویروسی بود و از طریق سیستم گوارش به بیماران منتقل شده بود.

گفتنی است؛ احداث تصفیه خانه فاضلاب آستارا که از سال ۱۳۷۹ در این شهر کلید خورد تاکنون نیمه تمام باقی مانده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.