پروژه‌ای که شهرداری را بدهکارتر می‌کند

دور و نزدیک ساخت محور ژ 5 در رشت

1 1,008

سالهاست پروژه‌ی موسوم به محور «ژ ۵» که با هدف کاهش بار ترافیکی خیابان لاهیجان (شهدا) رشت طرح شده است که موضوع بحث مدیران شهری و شورا بوده است. پروژه ای که هنوز ناتمام باقی مانده است. بر اساس پیشنویس این طرح بنا بود یک جاده‌ی رابط مسیر رشت به لاهیجان را از حوالی کارخانه‌ی کاله به مسیر رشت به جاده انزلی و در نزدیکی‌های هلال احمر متصل کند.

 این پروژه که قرار بود سپس به سمت پستک گلسار و خیابان ۲۰ متری گاز امتداد یابد، ۱۲ کیلومتر طول دارد.

کانال‌های این محور توسط شرکت آب منطقه‌ای گیلان خریداری و تملک شده است اما بنا بود توافق‌نامه‌ای میان آب منطقه‌ای و شهرداری برای این پروژه انجام شود که تاکنون ناکام مانده است. کارشناسان این پروژه معتقدند عرض فعلی حریم کانال متغیر است و در نقاطی هشت و در نقاط دیگر تا ۱۵ الی ۲۰ متر تغییر کرده است.

مرور در بررسی‌های خود متوجه شد املاک بسیاری در مسیر احداث این پروژه وجود دارند و برای آغاز این طرح باید توسط شهرداری خریداری شوند درحالی که بر اساس قانون این امر وظیفه سرمایه‌گذار پروژه است و شهرداری رشت نباید در پرونده‌ی تملک این زمین‌ها ورود کند.

برخی از صاحب‌نظران پروژه‌های شهری می‌گویند در سال‌های اخیر و با وجود آن که هدف اصلی این پروژه‌ی عمرانی کاهش بار ترافیکی خیابان لاهیجان ذکر شده بود اما برخی از اعضای شورا اصرار داشتند پروژه‌ی مذکور تنها از جاده‌ی انزلی آغاز و تا پستک گلسار امتداد یابد.

با این حساب باید دید دلیل اصرار شهرداری و شورانشینان بر آغاز این طرح از جنب سازمان هلال احمر واقع در جاده‌ی انزلی چه بوده است؛ آیا در مسیر فوق ملک‌هایی خریداری شده است که رضایت مالکان آن‌ها شرط است یا عدم اجرای این پروژه از مکان تعیین‌شده قرار بوده حافظ منافع افرادی خاص باشد که در مسیر مزبور ملک دارند؟

این پرونده زمانی بحث‌برانگیزتر می‌شود که بدانیم از جاده‌ی انزلی دو مسیر فرعی به سوی پستک امتداد یافته است که هر دو آسفالت هستند و عملا نیازی به جاده‌ی جدیدی به منظور ایجاد یک راه ارتباطی وجود ندارد.

به نظر می‌رسد اجرای این پروژه از بلوار ولیعصر به سوی پستک به غیر از بار مالی شدیدی که بر دوش شهرداری می‌گذارد فایده‌ی دیگری ندارد و علاوه بر آن مشکل روزافزون خیابان لاهیجان نیز حل نشده باقی خواهد ماند.

موضوعی که این پرونده را جالب‌تر می‌کند این است که پروژه‌ی فوق توسط سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری به مناقصه گذاشته شده و شرکتی نیز در این مناقصه برنده‌ شده است اما درحالی که شرکت فوق که قانونا پیمانکار پروژه به حساب می‌آید به تنظیم قرارداد و اجرای آن اقدام نمی‌کند.

با این وجود نه تنها شرکت مذکور به تنظیم قرارداد اقدام نکرده است بلکه در این میان شهرداری در پروژه‌ای که به سرمایه‌گذار سپرده است، دخالت می‌کند. از این دوگانگی می‌توان نتیجه گرفت که شورانشینان به جای منافع عمومی به فکر منافع خود و منافع افرادی خاص هستند و آن طور که پیداست این پروژه نیز مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر به غیر از ضرر مالی عاید دیگری برای شهرداری رشت ندارد.

علاوه بر تمام این نقایص باید از مسئولان شهرداری پرسید اکنون که شهرداری از میدان ولیعصر به بلوار امام علی و دیلمان درحال احداث خیابان است، آیا بهتر نیست پروژه‌ی میدان ولیعصر تا زمین‌های دکتر احمدپناه و از آن جا به پیچ بلوار دیلمان ادامه یابد تا نه تنها بخشی از مشکلات ترافیکی شهر حل شود، بلکه شهرداری بتواند با صدور پروانه برای املاک آن مسیر برای خود کسب درآمد کند؟

1 نظر
  1. محمد جعفری می گوید

    دلیل بولد شدن ژ۵ این است که اکثر حضرات در شهرداری و شورای شهر و کسانی که از این پروژه مطلع بودند در مسیر خیابان زمین خریداری و منتظر احداث جاده هستند تا سرمایشان چندین برابر گرد! چرا تمام پروژهای رشت در اطراف گلسار کلید میخورد و منناطق کم برخوردار هیچ پروژه ای انجام نمیشود مانند پروژه دریاچه عینک و اتوبان شهید کریمی عینک !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! الله و اعلم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.