سیلاب های پاییزی در کمین گیلان

0 435

«ارسلان زارع» استاندار گیلان آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی برای مقابله با شرایط بحرانی در بروز بلایای طبیعی را ضروری دانست و گفت: سهل‌انگاری دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی در شرایط بحرانی پذیرفتنی نیست.

زارع افزود: ایران جزو ۱۰ کشور اول حادثه خیز دنیا و گیلان نیز از جمله ۵ استان حادثه خیز کشور است. طبق بررسی‌های صورت‌گرفته باتوجه به شرایط اقلیمی گیلان، وقوع افزون بر ۴۰ عامل بحرانی دراستان محتمل است که داشتن آمادگی لازم همه مدیران دستگاه‌ها، نهاد‌ها و اعضای ستاد را ضروری می‌سازد.

وی با یاد آوری سیلاب‌های سال گذشته افزود: باتوجه به شرایط محتمل فصل پاییز و زمستان از هم اکنون همه دستگاه‌های عضو ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و شهرستان‌ها خصوصاً دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی از جمله آب، برق، گاز، راهداری، جمعیت هلال احمر و اورژانس تدابیر لازم را اندیشیده و نسبت به افزایش سطح آمادگی خود اهتمام کافی داشته باشند.


تنوع آب و هوایی و اقلیمی گیلان باعث شده تا این استان درمعرض حوادث طبیعی متفاوتی قرار گیرد. مهمترین بلایای طبیعی دهه های اخیر این استان زلزله، سیل، خشکسالی، آتش سوزی، رانش زمین، برف و طوفان بوده است. به گفته کارشناسان دلیل اصلی تمام مخاطرات زیست محیطی در دنیا استفاده غیر اصولی و بیش از ظرفیت از طبیعت است و بلایای طبیعی و مخاطرات زیست محیطی واکنش و انتقام طبیعت نسبت به این استفاده غیر منطقی وغیر اصولی است. مهمترین عامل پیشگیری از بروز حوادث طبیعی توجه به آبخیزداری، ساماندهی بموقع تالاب ها و رودخانه هاست.

سیلاب سهمگین آخرین روزهای سال گذشته درمناطقی از کشور از جمله در گیلان هشداری است که باید همزمان با آغاز فصل بارشها درگیلان جدی گرفته شود.  وقوع سیل سال گذشته در روستای کاکرود اشکوررودسر، سیل لنگرود و روستای دیوشل و تالش‌محله، طغیان رودخانه خالکایی ماسال ، سیل منطقه فوشه و حیدرآلات فومن، سیل‌هایی بودند که بخش زیادی از آن حاصل بی‌توجهی به  آبخیز داری، جداره‌سازی برای رودخانه‌ها و لایروبی آنها بود.

طبق آماردفتر مطالعات پایه منابع آب وزارت نیرو، سال گذشته گیلان با ۸۱۲ میلیمتربارش  جزو پرباران ترین استان ها در سال آبی ۹۷ – ۹۸  کشور بوده است. خسارت سیل سال ۱۳۹۷ در گیلان به تأسیسات و ابنیه و واحدهای مسکونی بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.