سیمرغ چهلم بر شانه‌های جشنواره فیلم فجر ‌می‌نشیند

با همزمانی اکران در رشت؛

0 1,254

جشنواره فیلم فجر از ۱۵ تا ۲۲ بهمن در رشت برگزار می‌شود. در ابتدا با توجه به فروکش کردن شرایط کرونایی در کشور، پیش‌بینی می‌شد فیلم‌های جشنواره فجر، علاوه بر رشت در چند شهرستان دیگر اکران شود اما با اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا و شیوع امیکرون اکران فیلم‌ها تنها در شهرستان رشت خواهد بود. بنا بر اعلام اداره ارشاد و فرهنگ استان گیلان، اکران فیلم‌ها در سینما ۲۲ بهمن و تالار مرکزی رشت صورت خواهد گرفت.

امیر مصباح معاون امور فرهنگی اداره کل ارشاد گیلان در این باره به مرور گفت: در صورت پایدار بودن وضعیت فعلی کرونا، اکران همزمان چهلمین جشنواره فیلم فجر در رشت امکان‌پذیر است . در ابتدا تلاش ما بر آن بود که این همزمانی در باقی شهرستان‌های گیلان نیز وجودداشته باشد اما تاکید جشنواره در تهران این است که با توجه به شرایط جدید کرونایی هیچ شهرستانی درگیر اکران‌ها نشود و تنها در مرکز استان برگزار شود.

اکران فیلم با رعایت پروتکل‌ها

مصباح در خصوص زمان اکران و تعدا فیلم‌ها گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه ۱۶ فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر در استان گیلان اکران می‌شوند، که طبق اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان طی روزهای باقیمانده این تعداد نهایی و قطعی و جدول اکران‌ها به مردم اطلاع رسانی می‌شود. این فیلم‌ها از تاریخ ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه به نمایش گذاشته می‌شود. از فیلم‌های این دوره جشنواره فیلم فجر می‌توان به خائن کشی(مسعود کیمیایی)، لایه‌های دروغ(رامین سهراب)، ملاقات خصوصی( امید شمس)، ماهان(حمید شاه حاتمی)، مرد بازنده (محمدحسین مهدویان)، هناس( حسین دارابی)، بدون قرار قبلی( بهروز شعیبی)، بیرو(مرتضی علی عباس میرزایی)، شب طلایی(یوسف حاتمی کیا)، موقعیت مهدی(هادی حجازی فر)، شادروان(حسین نمازی)، نمور(داود بیدل)، شهرک( علی حضرتی )، علف‌زار(کاظم دانشی)، دسته دختران(منیر قیدی)، ضد(امیرعباس ربیعی)، اشاره کرد.

او درباره احتمال استقبال از جشنواره در گیلان گفت: جشنواره را در شرایط حادتر از این نیز در سال گذشته برگزار کرده‌ایم. تمام تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این است که جشنواره در تمام استان‌ها اکران داشته باشد. برای این جشنواره هزینه‌های بسیار زیادی شده تا صورت هماهنگ با تهران برگزار شود. در گیلان نیز سعی می‌کنیم با حفظ و رعایت تمام پروتکل‌ها و در نظر گرفتن سلامتی تمام افراد این جشنواره را برگزار کنیم. ضمن اینکه به دلیل شرایط کرونا سالن‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت اکران خواهند داشت. استقبال در سال گذشته با وجود شرایط حاد، استقبال خوبی بود. از آنجایی که تالار مرکزی هم به لیست مراکز اکران اضافه شده است، امسال هم پیش‌بینی می‌شود که استقبال خوبی صورت بگیرد. در گذشته تنها سینماها جز مراکز اکران بودند اما اکنون با توجه به شرایط بد سینماها از ظرفیت تالار مرکزی استفاده می‌کنیم.

به گفته‌ی مصباح هم اکنون فیلم‌‌های سینما ۲۲ بهمن برای اکران فیلم‌ها مشخص است و برنامه تالار مرکزی رشت هم با کمی تغییر بزودی اعلام خواهد شد. علاقمندان می‌توانند بلیت‌های خود را اینترنتی از سایت‌های https://cinematicket.org/- https://gisheh7.ir/- https://www.irantic.com/- به قیمت ۲۵ هزار تومان خریداری کنند.

مصباح در پایان به دلیل تعطیلی سینماهای سپیدرود و سردار جنگل اشاره و تصریح کرد: دو سینما درگیر مسائل موروثی هستند و یا مالک آن در کشور حضور ندارند. در ابتدا خود مالکین باید تعیین تکلیف شوند تا سپس با کمک‌های دولتی بتوانند احیا شوند. در حال  حاضر سینمای میرزا کوچک با داشتن پنج وارث به این زودی بازگشایی نمی‌شود. مالک سینمای سپید رود نیز در کانادا است و حداقل تا عید در کشور حضور ندارند و بعید است اتفاق جدیدی در خصوص بازگشایی آن بیفتد.

 استقبال دوستداران سینما از جشنواره

در ادامه یکی از دانشجویان هنرهای نمایشی در خصوص شرایط جشنواره فجر امسال به مرور گفت: همواره در گیلان استقبال خوبی از این جشنواره می‌شود. من تقریبا هر ساله برای این جشنواره به سینماها می‌رفتم و سالن‌ها پر می‌شد. امسال نیز اگر شرایط کرونایی را کنار بگذاریم با بلیط ۲۰ هزارتومانی، تماشای فیلم‌ها ارزش دارد چون خیلی از فیلم‌ها فرصت اکران بر پرده عمومی سینما ندارند. البته در شهرستان‌ها از یک جهت تفاوتی ندارد که فیلم را در جشنواره ببینی و یا به صورت اکران عمومی تماشا کنی. برای مثال در تهران فیلم‌ها فرش قرمز و اکران دارند اما طبیعتا در شهری مانند رشت اینگونه نیست.

محمد قاسمی، یکی دیگر از طرفداران سینما به انتقاد از سینماهای رشت پرداخت و گفت: متاسفانه سینماهای شهر رشت بسیار فرسوده‌اند و به تازگی هم دو سینما سپیدرود و میرزا کوچک فعالیت نمی‌کنند. امسال نیز گویا قرار است تالار مرکزی به مراکز اکرن اضافی شود اما همچنان فکر می‌کنم ما علاقه‌مندان به سینما از آن فضای فستیوالی بسیار دور هستند و اگر در تهران این شرایط را تجربه نکنند، شاید هیچ‌وقت به حس و حال فستیوال نزدیک نشوند. همچنین امیکرون بسیار در حال شیوع است و کشور در آستانه ورود به پیک ششم است. من فکر می‌کنم فیلم‌های امسال ارزش آن را ندارد که به کرونا مبتلا شویم!

 اکران ۱۹ فیلم در دو سینمای رشت

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، بیان کرد: با هدف استفاده همه مردم از خدمات فرهنگی هنری و در راستای حمایت از مردم در شرایط اقتصادی امروز جامعه قیمت بلیط های جشنواره فیلم فجر تغییر نمی‌کند.

رضا ثقتی با اشاره به اینکه موضوع عدالت فرهنگی یکی از اولویت های اصلی دولت سیزدهم است اظهار کرد: ساخت و تکمیل فضاهای فرهنگی، هنری و آموزشی بویژه در مناطق کمتر برخوردار و حمایت همه جانبه از هنرمندان گیلان از برنامه های در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در جهت تحقق اهداف عدالت فرهنگی است. وی افزود: بهره مندی همگانی از تمامی فعالیت های فرهنگی و هنری در این استان همواره مورد تاکید است.

ثقتی با اشاره به اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر در دو مرکز برای نخستین بار در گیلان اضافه کرد: تالار مرکزی و سینما ۲۲ بهمن رشت پذیرای عموم شهروندان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان همچنین به اکران فیلم ها در ۳ سانس در هر دو مکان پیش بینی شده برای اکران فیلم های این جشنواره  اشاره کرد و گفت: ۱۹ فیلم شرکت کننده در بخش مسابقه جشنواره فجر در این دو مرکز اکران می‌شود.

وی اضافه کرد: بلیت‌فروشی جشنواره امسال فقط به‌صورت اینترنتی و از طریق سامانه‌های ایران تیک ، سینما تیکت و گیشه۷ انجام می‌شود و سینما دوستان گیلانی تا لحظه نمایش فیلم می‌توانند بلیت‌های موردنظر خود را با قیمت ۲۵ هزار تومان خریداری کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.