شهرداری به دنبال وصول مطالبات

بدهی 400 میلیارد تومانی ادارت به شهرداری رشت؛

0 193

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی از طلب ۴۰۰ میلیارد تومانی شهرداری رشت از دستگاه‌های اجرایی خبر داد.

«سید شمس شفیعی» در جلسه این کمیسیون که پیرامون مباحث درآمدی و تحقق بودجه ۴ ماه اول سال ۱۴۰۲ برگزار شد اظهار کرد: رقم کل بودجه شهرداری رشت ۳ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان است و باید تلاش کنیم تا سقف بودجه شهرداری را به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسانیم تا با استفاده از آن بتوانیم پروژه‌های عمرانی متعدد و پروژه‌های فرهنگی خوبی را در سطح شهر اجرایی کنیم.

شهرداری رشت طی سالهای گذشته به دلیل عدم ثبات در مدیریت شهری و شوراها هیچگاه نتوانست منابع مالی پایدار و ثابتی برای این شهر فراهم کند. این درحالیست که وصول بدهی دستگاه‌های اجرایی در کنار دریافت عوارض بهای خدمات شهری می‌تواند یکی از منابع درآمدی پایدار در توسعه شهری رشت باشد.

در حالیکه هفته گذشته شهرداری رشت از اجرای پروژه‌های کلان ترافیکی مهم در طرح میثاق در رشت خبر داد آیا پرداخت بدهی دستگاه‌های اجرایی می‌تواند بخشی از منابع مالی مورد نیاز این پروژه‌ها را تامین کند؟ کدام دستگاه‌ها به شهرداری رشت بدهکارند؟

درهمین رابطه «سید شمس شفیعی» به مرور پاسخ داد: با توجه به عدم استنکاف شهرداری از این دستگاه‌ها، تاکنون اسامی آنها اعلام نشده است.

وی با اشاره به اجرای قریب الوقوع ۸ پروژه مهم ترافیکی در رشت، با بیان اینکه دریافت این طلب از دستگاه‌های اجرایی، حدود ۳۰ درصد از منابع درآمدی شهرداری را تامین می‌کند تصریح کرد: مضاف بر اینکه شهرداری سایر پروژه‌های عمرانی همچون جمع آوری آبهای سطحی و آسفالت مناطق را در دست اقدام دارد.

وی با تأکید به تامین درآمدهای شهرداری در بودجه ۱۴۰۲، اضافه کرد: واریز سه هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان به حساب درآمد شهری باید با تلاش مناطق رقم بخورد. در این میان بخش‌هایی نظیر تبصره بند ت تبصره ۶ به کمک مناطق خواهد آمد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی رشت در ادامه از بارگذاری مدارک مناقصه ۴ پروژه ترافیکی طرح میثاق رشت خبر داد و افزود: بزودی با ورود پیمانکاران به این مناقصه، فرایند اجرای ساخت این پروژه‌ها آغاز می‌شود.

وی در پاسخ به سوال مرور در خصوص قرارداد سه سال گذشته شهرداری رشت با قرارگاه سازندگی خاتم برای اجرای برخی از پروژه‌های عمرانی و ترافیکی رشت تصریح کرد: در همان مقطع شهرداری رشت به دلیل کمبود بودجه نتوانست به تعهدات خود به قرارگاه خاتم عمل کند و قراردادی منعقد نشد.

شفیعی در ادامه با تأکید به ورود دوباره قرارگاه خاتم به این پروژه‌ها اضافه کرد: قرارگاه سازندگی خاتم در کنار سایر پیمانکاران بخشی دولتی و خصوصی می‌تواند در فراخوان مناقصه شهرداری برای احداث این ۴ پروژه ترافیکی ورود کند.

در ادامه «ناصر عطایی» معاون مالی و اقتصادی شهردار رشت نیز در گفت و گو با مرور با بیان اینکه طلب ۴۰۰ میلیارد تومانی شهرداری رشت، سنواتی و از سالهای گذشته تا به امروز باقی مانده و به تدریج پرداخت می‌شود تأکید کرد: مقرر شده اسامی این دستگاه‌ها اعلام نشود.

وی این مبالغ را در بخش‌های عوارض نوسازی، عوارض کمیسیون ماده ۱۰۰، عوارض کمیسیون ماده ۷۷ و برخی اموال شهرداری که در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دارد عنوان کرد و گفت: بنا داریم از ظرفیت‌های قانون تبصره بند ق، وصول این مطالبات را پیگیری کنیم. این مبالغ به عنوان درآمدهای شهردار در کدهای املاک، صدور پروانه، معاملات و دیون وارد می‌شود.

عطایی تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از سرجمع اعتبارات استانی و کشوری خود مطالبات خود را به شهرداری رشت پرداخت کنند. ما حتی آمادگی داریم بخشی از این مطالبات را در قالب مولد سازی دستگاه‌های اجرایی وصول کنیم. در حال حاضر برخی دستگاه‌ها، بدهکاری خود به شهرداری رشت را در سامانه سماد دولت به ثبت رسانده‌اند.

معاون مالی و اقتصادی شهردار رشت پیش بینی کرد: ۵۰ الی ۷۰ درصد این مبلغ وصول شود.

گفتنی است پیش از این نیز در سال ۹۸، شهرداری رشت از بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی دستگاه‌های اجرایی به این نهاد خبر داده بود.

لازم به ذکر است: در قالب طرح میثاق، هشت پروژه تقاطع همسطح و غیر همسطح در شهر رشت اجرایی می‌شود. این پروژه‌ها شامل احداث تقاطع‌ در فلکه توشیبا، بلوار شهید باهنر، نیروی دریایی، میدان امام حسین، فلکه فرزانه، سه راه رودباری، حمیدیان و بلوار نماز است که با هدف رفع گره‌های ترافیکی در طول ۱۸ ماه اجرایی می‌شوند.

کل اعتبار پروژه‌های ترافیکی رشت طبق برآورد انجام شده در سال ۱۴۰۲ معادل ۹۵۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.