شهر خلاق خوراک‌شناسی برای رشت ماند

0 499

مدیر برنامه‌های یونسکو درشهر خلاق خوراک‌ شناسی رشت از تثبیت و حفظ برند شهرخلاق خوراک‌ شناسی رشت برای چهار سال آینده خبرداد.

شبکه‌ی شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه‌ی خلاق صنایع دستی، هنرهای بومی، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می‌دهد. عنوان«شهر خلاق خوراک» در سال ۱۳۹۴ توسط یونسکو به شهر رشت داده شد تا این شهر با تکیه برتوانمندی‌های بومی‌اش بتواند درجذب گردشگر و سرمایه‌گذار مسیر متفاوتی را از سر بگیرد. درحالیکه به عقیده‌ی فعالان شهری و میراث فرهنگی این عنوان در چهار سال گذشته عایدی چندانی برای شهر رشت نداشت. این موضوع تا جایی پیش رفت که آبان ماه سال گذشته بود«شهرود امیرانتخابی» مدیرکل پیشین اداره‌ی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از احتمال حذف شدن این برند از فهرست یونسکو برای شهر رشت خبر داده بود.

امیرانتخابی گفته بود: این اتفاق به این علت افتاده که در سال‌های اخیر و پس از ثبت شدن نام رشت در جمع شهرهای خلاق خوراک جهان، هیچ کار مثبتی در این زمینه انجام نشده است. وی با بیان اینکه شهرداری رشت برای از دست ندادن این امتیاز باید به سرعت یکسری مستندات به یونسکو ارائه دهد. این مستندسازی‌ها باید در راستای برنامه‌ها و رویدادهایی باشد که شهرداری برای معرفی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی تاکنون انجام داده است.

درهمین رابطه «علیرضا قانع » مدیربرنامه‌های یونسکو درشهر خلاق خوراک‌شناسی رشت گفت: کسب برند شهر خلاق خوراک اقدام مهم و بزرگی بود، اما حفظ و تثبیت آن سخت ‌تراست.

وی به مرور گفت: برای حفظ و تثبیت برند شهر خلاق گزارش چهار ساله ارائه دادیم که این گزارش عملکرد به تأیید یونسکو رسید. برای تثبیت برند شهر خلاق جلسات متعددی را با کارگزاران تاثیرگذار در رویدادها و جشنواره‌های مختلف برگزارکردیم که موفق به دریافت رتبه‌ی خوب از یونسکو شدیم. همچنین با ارایه‌ی طرح و برنامه‌های پیش بینی شده در چهارسال آینده به دبیرخانه‌ی یونسکو موفق به کسب رتبه خیلی خوب شدیم.

وی افزود: از جمله آیتم‌های ارایه شده در ارایه‌ی گزارش به دبیرخانه یونسکو، حضور در اجلاس سالیانه‌ی شبکه شهرهای خلاق، ارتباط گیری با شهرهای خلاق، مباحث برگزاری رویدادها و برگزاری جشنواره‌های خوراک، میزبانی از سایر شهرهای خلاق خوراک شناسی دنیا و ثبت ملی ۱۶ خوراک گیلان بعنوان خوراک میراثی کشور بوده است.

قانع همچنین درخصوص برنامه‌های پیش روی مدیریت شهری رشت در حفظ این عنوان بیان کرد: مباحث ایجاد صنایع خلاق خوراک در رشت در دنبال می‌کنیم. درکنار آن راه‌اندازی آکادمی خوراک توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی مطرح است که به شدت پیگیر راه‌اندازی آن هستیم. همچنین برگزاری انواع رویدادهای خوراک توسط شتاب دهندگان و استارتآپ‌ها و مباحث زیرساختی شهر رشت درخوراک، نصب انواع المانهای مرتبط با خوراک و نام گذاری خیابان غذا ازجمله موضوعاتی است که باید در چهار سال پیش رو به آن بپردازیم.

وی عقب ماندگی‌های رشت در بحث باقی ماندن رشت در شبکه‌ی شهرهای خلاق را ناشی از حواشی ایجاد شده عنوان کرد.

روز گذشته «محمد حسن عاقل منش» عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در جلسه‌ی هم‌اندیشی شهر خلاق خوراک با موضوع برندسازی شهری و توسعه شهر خلاق افزود: از هم اکنون باید برای ۴ سال آینده در حوزه‌ی شهر خلاق خوراک برنامه ریزی کنیم.

وی تأکید کرد: برند شهر خلاق خوراک باید اقتصاد شهر را متحول کند و سرمایه گذاران را به شهر جذب کند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با تأکید براینکه شهرخلاق خوراک تنها متعلق به شهرداری نیست گفت: این برند متعلق به همه‌ی مردم است و باید با تعامل بین بخش‌ها و مشارکت مردم برای حفظ این برند تلاش کنیم.

گفتنی است تنوع غذایی گیلان براساس کتاب سفره‌ی گیلانی بین ۲۱۰ تا ۲۵۰ خوراک است. سال گذشته «شهرهای سنندج (در موسیقی) و بندر عباس (در صنایع دستی و هنرهای مردمی) پس از رشت (درغذا) و اصفهان (در صنایع دستی) به شبکه شهرهای خلاق جهان توسط یونسکو پیوستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.