انجمنی برای توانمندسازی روان‌درمانی در گیلان

انجمن مطالعات روان‌درمانی شهریور ماه امسال در گیلان آغاز بکارکرد

0 1,183

رویارویی انسان با تنش‌های روانشناختی گوناگون همواره به تنهایی ممکن نیست. مشکلات اقتصادی، چالش‌های اجتماعی و فرهنگی، بیماری، سوگ و همه‌ی آن چه که سلامت و بهداشت روانی افراد در جوامع مختلف را تحت تاثیر خویش قرار می‌دهند، نیازمند آگاهی و فراهم بودن امکان بهره‌مندی از متخصصان توانمند است. این روزها با نگاهی کوتاه به اطراف خویش در می‌یابیم که هجوم دهشتناک کووید ۱۹ و تنگناهای اقتصادی تا چه‌اندازه بر ابعاد گوناگون زندگی تاثیر گذاشته  و در این میان روان انسان‌ها آماج آسیب‌هایی ست که عدم توجه به آن خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد. افسردگی، وسواس، سوگ طی نشده و ترس از ابتلا به بیماری از جمله مشکلاتی ست که به دنبال همه‌گیری کرونا، بروز و ظهور بیشتری در بین افراد داشته و همه‌ی اینها نیازمند مداخلات اصولی هستند. و اما در این مقطع از زمان که بیش از همیشه ضرورت دسترسی به خدمات روان‌درمانی مطلوب احساس می‌شود، نمایندگی انجمن مطالعات روان‌درمانی ایران در گیلان آغاز به کار کرده است.

«دکترحدیث توکلی» نایب رییس انجمن مطالعات روان‌درمانی گیلان در این باره به مرور گفت: انجمن مطالعات روان‌درمانی ایران از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز و در ادامه نمایندگی این انجمن در بسیاری از استان‌ها تشکیل و شروع به کار کرد. و البته در گیلان نیز ۱۱ شهریور امسال نخستین جلسه‌ی این انجمن برگزار و هیأت مدیره‌ی آن تعیین شد.

 این عضو هیأت مدیره افزود: دیگر اعضای هیأت مدیره، «دکتر جواد عینی پور» رییس انجمن، «آرمان سالمی» دبیر انجمن، «دکتر عباس ابوالقاسمی» خزانه دار و «دکتر قربانعلی یحیایی» بازرس انجمن هستند.

توکلی که مدیریت کمیته‌ی آموزش انجمن مطالعات روان‌درمانی گیلان را نیز بر عهده دارد درباره‌ی اهداف انجمن اظهار کرد: سازمان‌دهی و ایجاد ساختاری یک‌پارچه در حوزه‌ی روان‌درمانی گیلان و تشکیل کارگروه‌های تخصصی با رویکردهای مشخص در عرصه‌ی روان‌درمانی استان، از جمله مهم‌ترین اهداف انجمن به شمار می‌آید و در کنار این موارد برخی فعالیت‌های هدفمند نظیر برگزاری ژورنال کلاب، کیس ریپورت و دوره‌های کارورزی را نیز در راستای ارتقای روان‌درمانی در استان گیلان خواهیم داشت. برهمین اساس کمیته‌های ۴ گانه‌ی آموزش، پژوهش، همایش و عضوگیری تشکیل شده‌اند و هم اکنون عضوگیری این کمیته‌ها در حال انجام است تا داوطلبان براساس علاقمندی خویش در این کمیته‌ها ثبت نام کنند و در ادامه، فعالیت کمیته‌ها آغاز شود.

 وی اعلام کرد: روانشناسان و روانپزشکان استان گیلان می‌توانند برای عضویت در کارگروه‌های تخصصی به لینک b2n.ir/iranpsa مراجعه و فرم فراخوان را تکمیل کنند.

 این روانشناس با بیان این که کارشناسان، کارشناسان ارشد و فارغ التحصیلان مقطع دکترای روانشناسی، روانپزشکان و همچنین دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای روانشناسی می‌توانند به عضویت انجمن مطالعات روان‌درمانی درآیند تصریح کرد: تمرکز فعالیت‌های انجمن بیشتر بر روان درمانگرانی متمرکز است که دارای مجوز فعالیت هستند و هدف انجمن در این مسیر افزایش توانمندی روان درمانگران استان و ارتقاء آگاهی روانشناختی مردم است. ما تلاش می‌کنیم نه تنها فقط در آموزش بلکه در پژوهش نیز حرفه‌ای‌تر عمل کنیم.

توکلی ادامه داد: به سبب شیوع کرونا و رعایت ملاحظات بهداشتی، برگزاری جلسات با فاصله انجام گرفته و عضوگیری نیز بیشتر از زمان معمول به طول انجامیده اما در صدد هستیم که کارگروه‌های تخصصی هر چه سریع‌تر مشخص و معرفی  و افراد علاقمند در این کارگروه‌ها ساماندهی شوند.

اهمیت پژوهش و جمع‌آوری داده‌ها

 بدیهی‌ست که جوامع گوناگون با شرایط و آسیب‌های گوناگونی دست به گریبان هستند، اما این موضوع که در هر منطقه متناسب با شرایطی که وجود دارد، مردم بیشتر تحت تاثیر چه اختلالات و آسیب‌هایی هستند، می‌تواند در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مناسب به منظور کاهش مشکلات، بسیار مؤثر باشد. بعنوان مثال از نایب رییس انجمن مطالعات روان‌درمانی استان پرسیدیم،  چند درصد از مردمان ساکن در نواحی ساحلی گیلان دچار اختلالات خلقی هستند و وی پاسخ داد: آمار و پژوهش‌های زیادی موجود نیست، چرا که  با توجه به این که استان گیلان مهاجرپذیر است و به طور مداوم شاهد ورود افراد به گیلان از مناطق مختلف کشور با باورهای فرهنگی و عادات رفتاری مختلف هستیم و گاهی این سکونت کوتاه‌مدت است، پژوهش‌های تخصصی(با محوریت بومی بودن) در این مورد کم انجام شده است. اما  با توجه به اهمیت مسائل روانشناختی مردم یک منطقه، می‌توان بستری را فراهم کرد تا موضوعاتی نظیر نقش عوامل اقلیمی در اختلالات خلقی مانند افسردگی هم با ملاحظه عوامل تاثیرگذار در پژوهش‌های بومی مورد توجه قرار گیرد. حتی تاثیر مشکلات جسمانی مؤثر بر روان اهالی یک منطقه نیز از مواردی‌ست که نیازمند بررسی و مطالعه است. البته شاید تاکنون پژوهش‌هایی انجام شده باشد اما آن گونه نبوده است که بخواهیم آماری براساس آن ارائه دهیم. کمیته‌ی پژوهش انجمن در واقع مواردی این چنین را بررسی می‌کند تا بدانیم مردم گیلان با چه مشکلات و اختلالاتی در عرصه روانشناختی دست به گریبان هستند، چه کمک‌هایی دریافت می‌کنند و بهبود این خدمات رسانی به چه ترتیب می‌تواند باشد.

ضرورت آگاهی از مضرات استفاده از مداخلات روانشناسی زرد

روان درمانی حوزه‌ای پیچیده و بسیار حساس است و نقش روان درمانگرها در بهداشت و سلامت روان افراد یک جامعه بر کسی پوشیده نیست. توکلی درباره فعالیت روان درمانگرها اظهار کرد: برخی روان‌درمانگرها با مجوز بهزیستی و برخی دیگر با مجوز سازمان نظام روانشناسی مشغول بکار هستند و البته برخی هم ممکن است بدون مجوز مشغول بکار باشند. بعنوان مثال گاهی عده‌ای بدون مجوز در فضای مجازی و یا مکانی غیررسمی به فعالیت می‌پردازند و اما یکی از رویکردهای انجمن تلاش به منظور افزایش آگاهی مردم و آشنایی آنها با موضوع روانشناسی زرد است.

سازمان‌دهی و ایجاد ساختاری یک‌پارچه در حوزه‌ی روان‌درمانی گیلان و تشکیل کارگروه‌های تخصصی با رویکردهای مشخص در عرصه‌ی روان‌درمانی استان، از جمله مهم‌ترین اهداف انجمن مطالعات روان درمانی  در استان به شمار می‌آید.

 وی همچنین گفت: رغبت مردم در گیلان برای مراجعه به روانشناسان و روانپزشکان نسبت به سالهای قبل افزایش یافته است. در سالهای گذشته نوعی نگرانی در این گونه مراجعات برای مردم وجود داشت و از قضاوت دیگران ترس داشتند و نگران برچسب خوردن از سوی برخی افراد بودند. ولی اکنون به این باور رسیده‌اند که افراد با تنش‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شوند که برای غلبه بر آن و افزایش بهزیستی روانی خود نیازمند مشاوره‌ی تخصصی هستند. و البته رسانه‌های جمعی هم تلاش کردند تا این موضوع در میان مردم جابیفتد که همه در مقاطعی از زندگی خویش نیاز به مشاوره و مداخلات تخصصی داریم و قرار نیست همه‌ی مشکلات را خود به تنهایی حل کنیم و چه بسا که تخصص کافی در آن زمینه‌ی خاص نداریم.

توکلی در پایان تصریح کرد: روان انسان همانند جسمش نیازمند مراقبت و بهداشت است.

سازمان‌دهی و ایجاد ساختاری یک‌پارچه در حوزه‌ی روان‌درمانی گیلان و تشکیل کارگروه‌های تخصصی با رویکردهای مشخص در عرصه‌ی روان‌درمانی استان، از جمله مهم‌ترین اهداف انجمن مطالعات روان درمانی  در استان به شمار می‌آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.