طرح باز آفرینی ۳۰ شهر گیلان مصوب شد

0 346

بافت‌های ناکارآمد شهری که به‌عنوان بافت‌های فرسوده هم شناخته می‌شوند، یکی از معضلات و موانع اصلی توسعه پایدار کلان‌شهرها از جمله رشت هستند. با‌وجود ‌اجرای طرحهای بازآفرینی شهری درچند سال اخیر، اما هنوز این رویکرد شهرسازی جدید در ابتدای راه خود قرار دارد و نیازمند تخصیص اعتبارات کلان برای اجرا است.

رشت به عنوان مرکز گیلان با ۷۱۷ هکتار بافت فرسوده بیشترین سهم از فرسودگی استان را به خود اختصاص داده است. شهرهای آستانه اشرفیه، لنگرود، رودسر، آستارا و لاهیجان دررده‌های بعدی اجرای طرحهای بازآفرینی قرار دارند.

درهمین رابطه «ماکان پدرام» مدیرکل راه و شهرسازی گیلان از تأیید مصوبه بافت فرسوده‌ی ۳۰ شهر استان خبرداد و گفت: بافت فرسوده ‌ی دیگر شهرها نیز تا پایان سال مصوب می‌شود.

پدرام از طرحهای مطالعه شده در بخش خدمات زیربنایی و روبنایی و اختصاص اعتبار به آنها خبرداد و افزود: تعیین اولویت در حوزه بازآفرینی نیازمند بررسی در ستاد شهرستانی و سپس ارسال و بررسی آن در ستاد استانی است در حال حاضر ۱۵۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های بافت تاریخی رشت برنامه ریزی شده و که امیدواریم جذب شود.

اما برای جذب اعتبارات بازافرینی شهری برای ۳۰ شهر استان چه اقدامی از سوی راه شهر سازی انجام شده است؟ «حسین کشاورز» معاون مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی به مرور پاسخ داد: بافتهای فرسوده شهری در مناطق مختلف استان نیاز سنجی شده و درصورت تامین اعتبار و تصویب آن در شرکت بازآفرینی شهری کشور دراولویت اجرا قرار می‌گیرند.

وی افزود: تا کنون در این ۳۰ شهر، محدوده بازآفرینی شهری وجود نداشت و اکنون این محدوده برای آنها تعریف شده است. درحال حاضر طرح باز آفرینی عینک رشت مصوب شده و باز آفرینی سایر شهرها به طور سنواتی اجرا می‌شوند.

 کشاورز، اولویت باز آفرینی امسال رشت را، تالاب عینک رشت، خیابان اقتصاد(حد فاصل سعدی به شریعتی)، خواهر امام و جمع آوری شبکه فاضلاب در دو محله شهری اعلام کرد.

گفتنی است طی دو سال ۹۷ و ۹۸ حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار جهت باز آفرینی شهری استان اختصاص یافته است. در سال ۹۹ نیز اعتبارات مصوب گیلان برای بازآفرینی شهری ۳۳ میلیارد تومان بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.