عدم تعهد دولت و اداره کل بنادر برای لایروبی بندر آستارا

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:

1 473

عضو هیأت رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده جیرفت وعنبر آباد کرمان در سفر به شهرستان مرزی آستارا از روند لایروبی بندر آستارا و مشکلات گمرک ریلی و زمینی این شهرستان انتقاد کرد.

«ذبیح‌اله اعظمی»عضوکمیسیون کشاورزی مجلس با همراهی «مسعود الماسی» رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، «قاسم رضاییان» رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و چند تن از اعضای هیأت نمایندگان و اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی از نزدیک از اسکله بندر آستارا، پایانه‌های ریلی و زمینی، گمرک و بارانداز ریلی بخش خصوصی متعلق به شرکت کاوه بازدید کردند.

اعظمی در گفت وگو با مرور از وضعیت بندر و گمرک زمینی و ریلی شهرستان آستارا انتقاد کرد و با اشاره به ظرفیت‌ و پتانسیل‌های بخش کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات شهرستان آستارا گفت: امروز در کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور وزیر راه و شهرسازی تصمیمات جدیدی در خصوص وضعیت بندر، لایروبی اسکله و خط ریلی آستارا اتخاذ می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه به مرور اظهار کرد: بندر آستارا از زیرساختهای ارزشمند تجارتی و بازرگانی کشور در گیلان است. اما در بازدید میدانی که از بندر آستارا داشتیم متاسفانه مشاهدات عینی ما حاکی ازعدم تعهد دولت طی ۸ سال گذشته در این بندر بوده است.

 عدم تعهد دولت در لایروبی بندر آستارا

وی با اشاره به تعهد دولت و وزارت راه و شهرسازی برای لایروبی بندر آستارا تا عمق ۶ متری  و امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ افزود: این بندر هم اکنون فقط تا ۲/۴ مترعمق دارد و کشتی‌های بالای ۳۵۰۰ تن نمی‌توانند در اسکله بارگیری کنند. این در حالیست که  که برای لایروبی این پروژه کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. دولت و اداره کل بنادر استان متعهد شده بودند این عمق را به ۶ متر برساند که انجام ندادند.

اعظمی در خصوص پایانه‌ی زمینی گمرک آستارا و کندی تردد ترانزیت در این گمرک نیز اظهار کرد: پیشنهاد شده یک پل مرزی دیگر در این گمرک بین ایران و آذربایجان احداث شود و همزمان به احداث پایانه محصولات کشاورزی صادراتی نیز در گمرک سرعت داده شود.

پایانه ریلی آستارا دارای بی‌نظمی خاصی است و ضعف مدیریت و سوء مدیریت در همه بخش‌های آن قابل مشاهده است، در حالی که این راه‌آهن یک ظرفیت بزرگ برای صادرات کشور است اما از بخشهای قرنطینه گیاهی و پایانه محصولات کشاورزی محروم است و این موضوع باید مورد مطالبه نماینده آستارا باشد.

نماینده مجلس همچنین با اشاره به تنشهای مرزی اخیر در شمال کشور و تاثیر آن بر تجارت از گمرک زمینی آستارا افزود: مقرر شده از ظرفیت گمرک دریایی بیشتر بهره برداری شود اما این اسکله همچنان که اشاره شد فاقد عمق مناسب برای پهلوگیری کشتی‌های تجاری است و سرعت لایروبی بندر برای واگذاری به «شرکت بهره بردار کاوه» بسیار پایین است. در حال حاضرعمق اسکله بندر آستارا جوابگوی پوشش دهی به گمرک زمینی و پهلوگیری کشتهای باری با تناژ بالای کالا نیست.

بی نظمی در گمرک بندر آستارا

وی همچنین با انتقاد از کندی احداث خط ریلی آستارا به رشت افزود: خط ریلی رشت تا آستارا ۳۶۰ کیلومتر است که از ضروریات کریدور شمال به جنوب محسوب می‌شود و لازم است مجمع نمایندگان گیلان بیش ازهمیشه پیگیر احداث این خط باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه سخنان خود با انتقاد از بی نظمی در گمرک آستارا، مدیر کل گمرک و نماینده مردم آستارا را مورد انتقاد قرار داد و افزود: پایانه ریلی آستارا دارای بی‌نظمی خاصی است و ضعف مدیریت و سوء مدیریت در همه بخش‌های آن قابل مشاهده است، در حالی که این راه‌آهن یک ظرفیت بزرگ برای صادرات کشور است اما از بخشهای قرنطینه گیاهی و پایانه محصولات کشاورزی محروم است و این موضوع باید مورد مطالبه نماینده آستارا باشد.

طرح اجرای ذهکشی اراضی کشاورزی شمال

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  همچنین به پیگیری این کمیسیون درتخصیص ردیف بودجه برای طرح ذهکش اراضی کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: از اصلی‌ترین موضوعات این جلسه، تعیین ردیف بودجه زهکشی اراضی کشاورزی گیلان، مازندران و گلستان با هدف افزایش تولید برنج و خود کفایی در تولید برنج طی ۵ سال آینده خواهد بود.

احیای کشت دوم وسوم در پاییز و زمستان

وی در توضیحات بیشتر این طرح بیان کرد: با تخصیص بودجه برای این طرح می‌توان در بیش از ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مازندران و ۲۳۸ هزارهکتار اراضی گیلان کشتهای دوم و سوم اجرا کرد. با اجرای ذهکشی اراضی کشاورزی شمال کشورعلاوه بر کشت دوم و سوم برنج درفصول پاییز و زمستان، امکان احیا کشت‌های دیگر از جمله توتون، کناف و نوغان نیز فراهم می‌شود. در حال حاضر استانهای شمالی برنج خیز کشور در فصول پاییز و زمستان نیاز به ذهکشی آب دارند که به دلیل نبود ذهکشی در اراضی کشاورزی این استانها، کشت‌های دوم و سوم از بین می‌رود. با توجه به اینکه نیاز سالانه کشور به برنج، چیزی حدود ۲/۳ میلیون تن است و چیزی حدود ۱ میلیون تن برنج واردات انجام می شود، با اجرای ذهکشی اراضی کشاورزی و احیای کشت دوم و سوم می‌توان تا بخشی زیادی از میزان  واردات برنج کاست. این طرح نیاز به بودجه‌ی ۷۲ هزار میلیارد تومانی دارد که نیازمند اختصاص ردیف بودجه است.

۸۵۰ کارخانه برنجکوبی نیازمند اصلاح ونوسازی

اعظمی با اشاره به اینکه به دنبال اختصاص ردیف بودجه برای نوسازی و اصلاح کارخانجات برنجکوبی در استانهای شمالی هستیم اضافه کرد: در حال حاضر از ۱۴۵۰ کارخانه رنجکوبی گیلان، حدود ۶۰۰ کارخانه نوسازی شده اند و ۸۵۰ واحد نیازمند بودجه برای اصلاح هستند. با اصلاح و نوسازی کارخانجات برنجکوبی، چیزی حدود ۱۰۰ هزار تن از ضایعات برنج کشور کاسته می‌شود.

در جانمایی اسکله بندر آستارا بی دقتی شد

«غلامرضا مرحبا » نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مرور در خصوص انتقادات مطرح شده از وضعیت گمرک و خط ریلی آستارا  به مرور اظهار کرد: به شدت پیگیر مشکلات گمرک آستارا است و پیش از انتقاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اقدامات زیادی انجام داده است.

 مرحبا با تأکید به اینکه در جانمایی اسکله بندر آستارا بی توجهی و بی دقتی انجام گرفته افزود: اسکله بندر از لحاظ موقعیت جغرافیایی به گونه ای است که جریانهای آبی مرتب کانال ورودی بندر را از رسوب انباشه می‌کنند. در لایروبی این کانال سازمان بنادر متعهد شده بود عمق بندر را به ۶ متر برساند تا تحویل بخش خصوصی بدهند که نتوانست به موقع به تعهد خود عمل کند و به موقع به شرکت بهره بردار بخش خصوصی واگذار نکرد.

درقرارداد خط ریلی آستارا – آستارا مقرر شده بود آذربایجان ظرف ۳ سال از زمان تحویل بندر، خط ریلی بار‌انداز را اجرا و ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کند. اما کمتر از ۲۰ ملیون دلار سرمایه گذاری انجام شد و آذربایجان بعد از بهره برداری مورد نظر خود عملا پروژه را رها کرده است . دراینجا آذربایجان به ایران خیانت کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آنچه که مشکل اساسی این بندر است، ساختار اسکله است. بخش خصوصی بعد از تحویل اسکله می‌بایست طول موج شکن‌ها افزایش بدهد تا قادر به فعالیت باشد.

خیانت آذربایجان در خط ریلی آستارا

این نماینده مجلس همچنین در خصوص خط ریلی آستارا به رشت نیز اظهار کرد: در خط ریلی آستارا با دو مقوله جداگانه مواجه هستیم. یکی خط آستارا به آستارا است که دولت به مدت ۲۵ سال این خط ریلی را به Bot آذربایجان واگذار کرد و این کشور بدون آنکه به تعهدات خود عمل کند با بهره برداری به نفع خود، ادامه پروژه را رها کرد.

 مرحبا در توضیح بیشتر افزود: دراین قرارداد، مقرر شده بود آذربایجان ظرف ۳ سال از زمان تحویل بندر، خط ریلی بار‌انداز را اجرا و ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کند. اما کمتر از ۲۰ ملیون دلار سرمایه گذاری انجام شد و آذربایجان بعد از بهره برداری مورد نظر خود عملا پروژه را رها کرده است. مفاد این قرارداد به گونه ای است که عملا دست طرف ایرانی بسته است و این خیانتی بود که در اجرای این قرارداد به ما شد.

سختگیری های گمرک استارا در ترانشیپ کالا

نماینده آستارا همچنین درباره گمرک زمینی نیز اظهار کرد: مواردی از عدم انعطاف در مسؤولان گمرک آستارا با تجار وجود دارد. در حالیکه قانون اختیاراتی به گمرک داده و دست مجری را برای تسهیل در امور تجاری باز گذاشته اما اینکه مدیر کل گمرک به اختیار خود یکسری سختگیری در محیط بازرگانی مرزی کشور ایجاد کند و از ترانشیپ کالا  توسط کامیونها در گمرک جلوگیری کند مورد قبول نیست .

1 نظر
  1. احمدخانیکی می گوید

    با توجه به پایین رفتن سطح آب دریای خزر که ادامه دارهم هست
    شک نکنید :
    نجات بنادری مثل ، آستار ، منطقه آزاد انزلی
    که در کنار ساحل ساخته شده اند ، با لایروبی چاره ساز نیست و نابودی آنها قطعی است
    البته در ادامه حتی بندرانزلی هم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.