رونق کوتاه هتل‌های گیلان

در تعطیلات پر بارش مهرماه اتفاق افتاد؛

0 425

آمارها می‌گویند تعطیلات ۴ روزه در هفته گذشته با همراهی باران پاییزی، موجب شد چراغ هتلها و اماکن اقامتی استان بعد از یک سال ونیم خاموشی و رکود کرونایی بار دیگر روشن شوند.

بنا به آمارهای ادارات کل راهداری و گردشگری و میراث فرهنگی استان، طی تعطیلات روزهای گذشته بیش از ۳۶۵ هزارو۴۹۱ دستگاه خودرو، حضور بیش از یک میلیون و ۹۶ هزار نفر مسافر و اشغال بالغ بر ۲۰۰ هزار تخت در اماکن اقامتی رسمی، جان دوباره‌ای به رگ‌های بی‌خون اماکن و تاسیسات گردشگری استان بخشید. این درحالیست که طبق آمارهای غیررسمی و مشاهدات میدانی کارشناسان گردشگری نیزبه همین میزان مسافر در منازل بستگان، خانه دومی ها، ویلاهای شخصی و منازل استیجاری شخصی اقامت کردند.

روز گذشته «فریبرز مرادی» مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با بیان آماری از ورود خودروهای مسافرین، از افزایش ۳۴ درصدی ورودی خودروها به استان در مقایسه با مدت مشابه هفته گذشته(دوشنبه تا جمعه) خبر داد و افزود: طبق آمار دریافتی از ۴۲ دستگاه تردد شمار نصب شده اداره‌ی کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، بیشترین میزان ورودی از طریق محور آزادراه قزوین – رشت با تعداد ۱۶۲ هزار و ۲۶۵ وسیله نقلیه و پس از آن محور رامسر – چابکسر با تعداد ۱۱۵هزار و ۹۲۸ وسیله نقلیه بوده است.

*

ظرفیت ۱۰۰ درصدی اسکان هتلهای گیلان

«حمید رضا آذرپور» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز به مرور افزود: شاهد رشد چند صد برابری اسکان مسافرین در همه اماکن اقامتی استان بودیم و طبق آمارهای رسمی دراین ایام ظرفیت تختهای ما در همه واحدها و تاسیسات استان از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد. استقبال از اسکان در واحدهای اقامتی آنچنان زیاد بود که در برخی از هتلها مسافرین حاضر بودند چهار نفری در اتاق دو تخته پذیرش شوند. حتی ظرفیت کلیه خانه کاشانه‌های مجاز استان نیزدر این ایام تکمیل بود.

وی با بیان اینکه پیش از تعطیلات، مکرر از طریق رسانه‌ها از مسافرین درخواست کردیم به گیلان سفرنکنند اما بارش شدید باران هم مانع از حضور گردشگران به استان نشد وبعد از تعطیلات نوروزی در یک بازه زمانی چهارروزه، بالاترین حجم مسافر را در استان شاهد بودیم. تعداد تختهای رسمی در همه واحدهای اقامتی گیلان بالغ بر ۴۰ هزار تخت است، اما آمارهای جمع آوری شده از همه واحدهای اقامتی از ثبت ۲۰۰ هزار نفر اقامت رسمی در گیلان خبر می‌دهند. از این رو با احتساب ورود ۳۶۵ هزار و ۴۹۱ خودرو به گیلان و به ازای هر خودرو سه نفر، بالغ بر یک میلیون و ۹۶ هزار و ۴۷۳ نفر مسافر وارد استان شدند.

وی در خصوص لزوم افزایش ظرفیت تختهای اقامتی در ایام تعطیلات تأکید کرد: این قبیل تعطیلات در سال شاید دوبار اتفاق بیافتد و اگر بیایم ظرفیت تخت‌های اقامتی را از ۲۰۰ هزار به ۳۰۰ هزار تخت افزایش دهیم در سایر روزهای سال با خالی بودن این ظرفیت‌ها مواجه می‌شویم که مورد قبول واحدهای گردشگری و اقامتی نیست. لذا یکی از سیاستهای اصلی گردشگری استان، توزیع سفر در ماه‌های مختلف سال است تا هتلهای استان که با سیلی صورت خود را سرخ نگاه داشتند و متحمل فشار زیادی به تاسیات خود شدند بتواند وضعیت موجود فعلی را حفظ کنند.

آذرپور با اشاره به خسارات مالی اماکن اقامتی گیلان در شیوع کرونا اضافه کرد: طی یکسال ۱۳۹۹، بالغ بر یک هزار و ۴۶۶ میلیارد و ۵۱۵ میلیون تومان تاسیسات گردشگری استان آسیب و ضرر مالی دیدند که این عدد در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ تاکنون در حدود ۶۲۶ میلیارد و ۵۱۰ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان اعلام شده است.

برای کاهش آسیبها و خسارات به هتلها و واحدهای اقامتی ضمن ارایه تسهیلات، نسبت به احمال اقساط بانکی و ارایه تسهیلات کرونایی درحمایت از واحدهای گردشگری استان بر آمدیم.

*

کلید رکود در حوزه هتلداری و گردشگری کشور و به طبع آن گیلان از پاییز ۹۸ و همزمان با سقوط هواپیمای اوکراینی زده شد که با تشدید شیوع ویروس کرونا و بروز پیک‌های پی درپی، این وضعیت تشدید شد. این موضوع ضمن اینکه ضریب اشتغال هتلها را به شدت پایین آورد موجب بروز خسارتهای مالی زیادی به هتلداران استان شد. بطوریکه ارایه تسهیلات کرونایی دولت نیز نتوانست گوشه‌ای از خسارات وارده به هتلها و اماکن اقامتی آسیب دیده از کرونا را جبران کند. چنانچه به گفته‌ی «حسن مهرور» رییس جامعه هتلداران گیلان به مروردر دوسال گذشته بیش از ۶۰ درصد هتلهای درجه یک تا درجه ۴ استان در معرض ورشکستی و تعطیلی قرار گرفتند اما اجازه ندادیم چوب حراج به آنها زده شود.

اما تعطیلات چهار روزه مهرماه و حضور بیش از یک میلیون مسافر در استان و همزمانی بارشهای پاییزی موجب شد تا بعد از دوسال ضریب اشغال تختهای رسمی اقامتی گیلان از ۱۰۰ درصد نیز عبور کند و جامعه هتلداران استان برای جوابگویی به مسافرین برای اسکان آنها دست به دامن امور مساجد شود. خواسته‌ای که هر چند ازسوی امور مساجد مورد استقبال قرار نگرفت و برخی از هتلداران مجبوربه پذیرش مسافرین بیش از ظرفیت تختهای خود شدند.

درخواست اسکان مسافرین از مساجد

«حسن مهرور اصلی» رییس جامعه هتلداران گیلان با اشاره به اینکه بعد از دوسال سیطره شرایط کرونایی بر میزان پذیرش هتلها، ظرفیت کلیه هتلهای گیلان برای اولین بار از ۱۰۰ درصد رد شد و هتلداران توانستند با قیمت‌های واقعی مربوط به دوسال گذشته و با ارایه تخفیف کم مسافر پذیرش کنند.

مهرور با بیان اینکه نرخ هتلهای استان همچنان مربوط به دوسال گذشته و بدون تغییر باقی مانده افزود: درشرایط سیل آسای بارشها به دلیل وظیفه شرعی و انسانی از مدیران گردشگری شهرستانها و هتل داران درخواست کردیم نسبت به اسکان و پذیرش مسافرین تا ظرفیت نهایی خود اقدام کنند.

وی با تأکید به ادامه مشکلات و آسیبها در صنعت گردشگری و حوزه هتلداری اظهار داشت: نباید انتظار داشته باشیم این مشکلات با پذیرش ۴ روزمسافر به پایان برسند. یکی از نگرانی‌های پسا کرونای ما اینست که بعد از این آسیبها هتلهای استان دیگر قادر به افزایش ظرفیت نیستند و این درحالیست که فشار بانکها، تامین اجتماعی و دارایی و مالیات همچنان در پرداخت اقساط وهزینه‌ها ادامه دارد و برای خیلی از هتلهای استان جرایم سنگین اعمال کرده‌اند. این موضوع فشار زیادی به مدیران هتلها در بازپرداخت اقساط وامها وارد کرده است. با این وجود ما با همکاری شورای گفتگوی استان اجازه ندادیم یک هتل تعطیل و به چوب حراج گذاشته شود.

وی درخصوص دریافت تسهیلات کرونا نیز ادامه داد: تسهیلات دردی از هتلها دوا نکرد چون بیشترشامل حال کارگران هتلها شد. آسیب و استهلاکی که طی این دوسال بر هتلها در بخش تاسیسات و تجهیزات وارد شد با این میزان تسهیلات دولت قابل رفع نیست و به این خاطر مدیران هتلها ازاین تسهیلات استقتبال نکردند. در این حوزه دولت گذشته هیچگونه همراهی با هتل داران نکرد این درحالیست که هتلها حلقه اتصال مهمان خارجی و ارزآور بدون هزینه برای کشور هستند. مدیران هتل می‌توانند با ورود توریست‌ها و مهامانان خارجی از خودشان را سرپا نگاه دارند و از آسیب کاهش‌های کرونا بکاهند.

مهرور فعالیت بدون نظارت خانه کاشانه‌ها و فساد حاکم بر آنها را یکی دیگر از آسیبهای هتلهای استان بیان کرد.

گیلان دارای ۱۰۷ هتل، ۳۳ هتل آپارتمان، ۸۱ مجتمع گردشگری، ۴۹ مهمانپذیر، یک هزار و ۶۸۸ خانه مسافر، ۳۰ مجتمع سرگرمی تفریحی، ۷۴ اقامتگاه بومگردی و ۳۶۰ بین راهی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.