عملکرد نامناسب بانک‌ها در اجرای سیاست‌های رونق تولید

0 320

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، عملکرد بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات رونق تولید به فعالان اقتصادی استان را نامطلوب عنوان کرد و گفت: سال گذشته تنها ۵۷۰ میلیارد تومان از این تسهیلات به متقاضیان پرداخت شد.
«فرهاد دلق‌پوش» افزود: بانک‌های عامل باید در مسیر تحقق رونق تولید و اعطای تسهیلات این حوزه به فعالان اقتصادی عملکرد بهتری داشته باشند اما طبق مستندات، مبلغ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تسهیلات رونق تولید گیلان مصوب شده بود که تنها بخشی از این اعتبارات توسط متقاضیان و فعالان اقتصادی استان جذب شد.
دلق‌پوش با انتقاد ازمشکلات ایجاد شده وعملی نشدن به موقع مصوبات کارگروه رونق تولید استان افزود: اگر به موقع به مصوبات کارگروه از طرف اعضاء عمل می‌شد شاید بیش از ۹۵ درصد منابع و تسهیلات تخصیص‌یافته رونق تولید می‌توانست به موقع به بخش تولید و صنعت استان گیلان تزریق شود.
وی تاکید کرد:برخی سیاست‌ها نه تنها در مسیر رونق تولید اختلالاتی ایجاد می‌کنند بلکه روند اجرای سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی را نیز به نوعی تحت شعاع قرار می‌دهند.
در حال حاضر واحدهای صنعتی و تولیدی استان گیلان با مشکلات و موانع بسیاری مواجه هستند که مشکلات بانکی مهم ترین معضل پیش روی تولید دراستان است . مشکلات بانکی و اقساط معوق، مالیات بر درآمد و ارزش افزوده، پرداخت حقوق و حق بیمه تامین اجتماعی، تامین مواد اولیه و عدم بکارگیری تمام ظرفیت در تولید موجب شده در ماههای اخیر انتقادات زیادی از عدم همکای بانکهای عامل استان در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و بازرگانی استان مطرح شود.
پیش ازاین نیز«آرش فرزام صفت» معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار گیلان با انتقاد از عملکرد بانکها، خواستار خارج شدن بانکها  از بنگاه داری و رفع تملک واحدهای تولید از سوی آنها شده بود. حتی «هادی تیز هوش تابان» رئیس اتاق بازرگانی استان گفت: مشکلات بانکی درمسیر توسعه تجارت ایران اختلال ایجاد کرده است.
در این باره دلق پوش نیز گفته بود: ۱۰ بانک خصوصی در این استان  فعالیت دارند اما کارگروه رونق تولید گیلان هیچ برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت بانک‌های خصوصی ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.