فرش دستبافت ابریشمی گیلان به کام دیگران

0 798

فرش و قالیبافی با وجود اینکه از هنرهای اصیل و باسابقه کشور است اما جزو هنرهای دستی و بومی گیلان نیست. با این وجود بافت تابلو فرش و فرش‌های دست بافت ابریشمی در گیلان صنعتی جوان و نوپا است. استفاده از تار و پودهای ابریشمی تولید استان با بهره گیری از نقش مایه‌ها و گونه‌های طبیعی رشتی دوزی، گل سوسن چلچراغ و.. به برند سازی فرش دست بافت ابریشمی گیلان کمک شایانی می‌کند.

در همین رابطه«مجتبی مهری» مسؤول اداره فرش سازمان صمت گیلان در گفت و گو با مرور، یکی از معضلات فرش گیلان را عدم برندسازی عنوان کرد و افزود: چون در بخش فرش دستبافت ابریشمی فاقد برند هستیم تولیدات ما به کام دیگر استانها می‌شود. از این رو با استفاده از توان طراحان جوان استان و حمایت منطقه آزاد انزلی موفق شدیم ۴ طرح در ۵ رنگ را در مسیر تولید قرار دهیم که امسال همزمان با سومین همایش و نمایشگاه جانبی فرش دستباف ابریشمی در منطقه آزاد انزلی از آن رونمایی خواهد شد.

مسؤول اداره فرش سازمان صمت گیلان با بیان اینکه بافت تابلو فرش در گیلان به اشباع رسیده و از لحاظ قیمت و ارزش افزوده دیگر برای تولید کنندگان به صرفه نیست اضافه کرد: در سال‌های اخیر فرشبافان استان را به سمت بافت قالی و قالیچه سوق دادیم تا سود بهتری در این حوزه نصیبشان شود.همچنین با حمایتهای تسهیلاتی در قالب پشتیبانی از مشاغل خانگی فرشبافان گیلانی را به حضور در کارگاهای قالیبافی ترغیب کردیم.

در حال حاضر ۵۸ کارگاه قالیبافی درگیلان به صورت متمرکز یا غیرمتمرکز به بافت فرشهایی از ۶ متر تا ۶۰ متر به صورت تمام ابریشم فعالیت دارند.

وی با بیان اینک در شرایط تحریمی ارزش افزوده فرش دستبافت ابریشمی هر سال افزایش می‌یابد گفت: به دلیل اینکه گیلان از گذشته قطب تولید نوغان و ابریشم کشور بوده باید این استان را به پایگاه تولید فرش ابریشمی در کشور تبدیل کنیم. هم اکنون قم پایگاه تولید فرش ابریمشی کشوراست.

 رییس اداره فرش گیلان در ادامه با اشاره به ارزش افزوده‌ی صادراتی فرش دستبافت ابریشمی گیلان، اشتغالزایی، ارزآوری و افزایش سطح تولید را ازدیگر مزایای این صنعت نوپا در استان بیان کرد و افزود: قطع حمایت بیمه‌ای دولت از قالیبافان موجب شده عملا نتوانیم قالیبافان جدید را به تامین اجتماعی معرفی کنیم.

وی با تأکید به اینکه از ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر گیلانی شاغل در حوزه فرش دست بافت، در حدود ۵ هزار نفر از بیمه تامین اجتماعی برخوردارند اضافه کرد:از سال ۱۳۹۳ دولت بودجه‌ای برای ادامه حمایت بیمه‌ای از قالیبافان اختصاص نداد. این درحالیست که طی این سالها بیش از ۹ هزار نفر را برای برخورداری از مزایای تامین اجتماعی معرفی کردیم که موفق به بیمه تامین اجتماعی نشدند. برای توسعه صنعت فرش بافی استان، برقراری بیمه تامین اجتماعی به تعداد قالیبافان گیلانی در این بخش می‌افزاید. اکنون تمام تلاش ما حفظ بافنده‌های موجود فرش در استان علیرغم نبود بیمه تامین اجتماعی است.

در حال حاضر سالانه ۵۱ هزار متر مربع انواع قالی، قالیچه و تابلو فرش در گیلان تولید می‌شود. شهرستانهای رشت، خمام، سنگر، سیاهکل و شفت بیشترین تولیدات فرش دستبافت ابرشمی استان را به خود اختصاص داده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.