فرصت ده روزه برای بیمه محصولات کشاورزی

0 372

گیلان بیش از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که به گفته معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان، تاکنون فقط ۳۵ هزار هکتار از این اراضی تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته‌اند.  این درحالیست که کم بارشی، خشکسالی و کمبود آب زراعی، کشاورزی گیلان را در بخصوص در بخش برنج تهدید و با تنش آبی مواجه کرده است.

براساس آمارها کشاورزان گیلانی علاقه‌ای به بیمه محصولات خود نشان نمی‌دهند و دلیل آن را جبران کم هزینه‌ها در برابر خسارتهای وارد شده عنوان می‌کنند. بطوریکه طبق گفته مدیرکل بحران گیلان سال گذشته تنها دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی در استان تحت پوشش بیمه بود و کشاورزان موفق به دریافت بیمه خسارت شدند.

با این حال امسال دولت برای تشویق کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی، متعهد شده تا یارانه بیمه ۱۴۵ هزار هکتار از اراضی شالیکاری گیلان را متقبل شود به‌گونه‌ای که ۷۰ درصد حق بیمه را خود و ۳۰ درصد را کشاورز پرداخت کند.

در همین رابطه «پیمان معمار زاده» معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان با بیان اینکه کشاورزان گیلانی تا ۱۰ روز دیگر فرصت دارند برای بیمه محصولاتشان در مقابل بلایای طبیعی اقدام کنند افزود: تاکنون ۶۰ هزار کشاورز گیلانی محصولاتشان را بیمه کرده‌اند.

وی گفت: بیشترین محصول کشاورزی بیمه شده برنج با ۴۲ هزار بیمه شده و ۳۵ هزار و ۵۰۰ هکتار شالیزار است. همچنین سه هزار و ۳۴۰ باغدار نیز ۲ هزار و ۵۱۴ هکتار از باغ مرکبات خود را تحت پوشش بیمه قرار دادند.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان افزود: ۲هزار و ۷۵۵ چایکار نیز یکهزار و ۶۸۰ هکتار از باغ‌های چای شان را بیمه کردند.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون،پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.