مدیران شهری یا لیدرهای انتخاباتی؟

1 604

رشت، مرکز استان گیلان و پرجمعیت‌ترین شهر شمال کشور است . شهری زیبا و همیشه بیدار اما با مشکلات و معضلات فراوان که از چند سال گذشته تا به امروز برای رفع چالش هایش بعنوان مرکز استان تاکنون اقدامات مؤثری انجام نشده است. این روزها نیز در هیاهوی انتخاباتی گویا این شهر به حال خود رها شده و مدیران شهری بعنوان لیدرهای انتخاباتی به تبلیغات برای کاندیداها سرگرم شده اند.

گویا این روزها شهر نخستین‌ها در بعضی حوزه‌ها به حال خود رها شده است و مشکلات مدیریت شهری آن همچنان در کش و قوس به سرانجام نرسیدن است. هر چند که مشاهده و لمس این مشکلات زمان زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد؛ ورودی‌های شهر، کوچه‌ها یا حتی خیابان هایی با آسفالت چهل تکه، چاله‌هایی که پس از چند ساعت بارندگی پر از آب می‌شوند، ترافیک، مشکلات پسماند تنها گوشه‌ای از کاستی‌های شهر باران است که حداقل طی حدود یک دهه اخیر برای رفع آنها هیچ اقدام مثمر ثمری اجرا نشده است.

با گذشت زمان نیز هر ساله با مشکلات جدیدتری در رشت مواجه می‌شویم. از جمله آنها تعداد زیاد سگهای خیابانی است که در پارک‌ها، کوچه‌ها و حتی جلوی درب بعضی مدارس و مغازه‌ها پرسه می‌زنند و برای شهروندان مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

در سوی دیگر نیز در پیاده راه فرهنگی شهر و اغلب خیابانهای پرترددی که در تمام ساعات روز شلوغ و پرازدحام هستند، حتی به تعداد انگشتان دست سرویس بهداشتی عمومی به چشم نمی‌خورد.

حال آنکه این روزها باید در گوشه و کنار شهر شاهد تغییر رنگ خیابان ها، مبلمان شهری و نصب المانهای نوروزی باشیم اما بنظر می‌رسد همانند سالهای گذشته همه برنامه ریزی و طرح‌ها به هفته آخر اسفند موکول شود تا باز هم همان کاستی‌های همیشگی ادامه داشته باشد.

این روزها در حالی روند توسعه ای رشت درجا زده و متوقف مانده که در مقابل سایر مراکز استان های دیگر کشور شاهد رشد، توسعه زیرساختی و ارتقا نسبی حقوق شهروندی هستیم، بطوریکه با یک سفر چند روزه، سطح و سرعت تغییرات آنها در مقایسه با رشت کاملا چشمگیر است. اما رشت، در بین مراکز استان ها هر سال بجای سیر صعودی با درجا زدن و پاک کردن صورت مساله چالش ها مواجه است.

باوجود این قبیل مشکلات که حقوق شهروندی را هم زیر سوال می‌برد، اعضای شورای شهر و مدیریت شهری بجای رسیدگی به این موانع و تمرکز بیشتر در روزهای آخرسال برای رفع و رجوع معضلات چندین ساله شهر، وقت و انرژی خود را برای حمایت از کاندیدای منتخبشان در شانزدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صرف می‌کنند. در حالیکه مهمترین دغدغه اعضای پارلمان شهری می بایست حقوق شهروندان و رسیدگی به امور شهری باشد.

شرکت در انتخابات و حمایت از چهره‌های انتخاباتی برای همه ایرانیان یک تکلیف است و شکی در آن نیست. اما با این سبک و طریق هر عضو شورا که خود نیز منتخب همین مردم هستند، شایسته نیست از جایگاه خود برای تبلیغ چهره‌های انتخاباتی مورد نظرش بهره برداری کند. آنوقت چه کسی به مدیریت رشت رسیدگی خواهد کرد؟

1 نظر
  1. ميربلوك می گوید

    مطلب بسیار جالب و جای تفکری بود… کاش که کسایی که باید بخونن،
    این مطلبو بخونن و تکونی به خودشون بدن….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.