مصرف آب، بالاتر از میانگین کشوری

افزایش روستاهای فاقد آب شرب در گیلان

0 236

شستن حیاط، خودرو، فرش، آبیاری باغات و مزارع با استفاده از آب شرب، مردم گیلان را در زمره پرمصرف‌ترین مشترکان آب شرب کشور قرار داده است. این درحالیست که ۳۵۵ روستای کوهستانی گیلان به دلیل خشکسالی و تنش‌های آبی از آب شرب محروم هستند.

«مازیار علی‌پور» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب شرب در گیلان بیشتر از میانگین کشوری است افزود: سرانه مصرف آب شرب در گیلان به ازای هر فرد ۱۵۱ لیتر در شبانه روز است که این رقم در کشور بطور میانگین ۱۴۸ لیتر در شبانه روز است.

وی با تأکید بر محدودیت منابع آب سالم و با کیفیت در گیلان افزود: به دلیل کیفیت پایین آب‌های زیر زمینی در استان باید از آب‌های سطحی و تصفیه خانه‌ها برای تامین آب شرب مردم استفاده شود.

علی‌پور با بیان اینکه ۳۵۵ روستای فاقد آب شرب گیلان شناسایی شده‌اند، شاخص بهره مندی آب شرب روستایی در گیلان را حدود ۷۷ درصد اعلام کرد.

وی به اجرای طرح جهاد آبرسانی در ۷۱۱ روستای گیلان با اعتباری بالغ بر ۱۸۲۵ میلیارد تومان و با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیاء و سازمان بسیج سازندگی خبر داد و گفت: در قالب این طرح ۸۵ روستای فاقد از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار و تاسیسات و شبکه آبرسانی ۶۲۶ روستا بهسازی می‌شود.

لازم به ذکر است سال گذشته مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب در آماری تعداد روستاهای دارای تنش آبی استان را ۳۱۳ روستا اعلام کرده و گفته بود: در گیلان ۵۶۰ روستا از محل چشمه‌های تامین آب می‌شوند که به دلیل شروع فصل گرم سال و کاهش نزولات جوی، آبدهی چشمه‌ها با کاهش دبی مواجه می‌شود و۳۱۳ روستای مناطق کوهستانی را با چالش کمبود آب روبرو می‌کند.

آمارهای شرکت آب و فاضلاب کشور حاکی از فاصله زیاد شاخص‌های توزیع آب روستایی در گیلان با ۲.۷۷ (دو و هفتاد وهفت صدم) درصد برخوداری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.