موج بیماریهای غیر کرونایی در گیلان

0 308

آمارهای وزارت بهداشت می گویند کرونا در کشور همچنان می تازد و بار دیگر شمار مبتلایان در برخی مناطق از جمله گیلان روند صعودی به خود گرفته و در برخی دیگر مانند خوزستان  به وضعیت شدید قرمز رسیده است. این در حالیست که روند بازگشایی‌های اقتصادی و اجتماعی در نیمه دوم اردیبهشت در گیلان سرعت بیشتری به خود گرفته و بعد از بازار، اکنون درهای مساجد و مدارس به روی مردم و دانش آموزان باز شده‌اند و حالا هشدارها درباره بازگشت موج دوم کرونا از گوشه و کنار به گوش می‌رسند.

چنانچه روزهای گذشته نیز«محمد حسین قربانی» نایب ‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد:  «باید برای مقابله با پیک‌های احتمالی کرونا در کشور آماده باشیم».

همچنین خبرها از آماده باش دوباره مراکز بیمارستانی در گیلان حاکی است. به طوریکه شنیده شده مرکز درمانی رازی  رشت در حالت آماده باش قرار گرفته است. اما آیا موج دوم کرونا ویروس در راه گیلان است؟ و این استان را تهدید می‌کند؟

دراین باره دکتر«سید حسن میری » معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه همچنان دو سوم بیمارستان رازی به بیماران کرونایی اختصاص دارد به مرور گفت: با توجه به مسافرتهایی که در یک ماه اخیر به گیلان صورت گرفته، در بیمارستانهای شهرهای گردشگر پذیر از جمله شهرهای ساحلی، رودبار و ماسال همچنان بیمار کرونایی بستری شده اند. اگر چه در آمار مبتلایان  شاهد افزایش ناگهانی نبودیم، اما کاهش شدید هم نداشتیم و این  به معنی آنست که میزان سطح و پراکنش آلودگی همچنان بالا بوده و احتمالا بعد از بازگشایی های اجتماعی در روزهای اخیر آمار مبتلایان افزایش پیدا کند.

میری تاکید کرد: با توجه به پایداری بیماری کرونا در کشور، برطبق پروتکلهای وزارت بهداشت همه‌ی بیمارستانهای دولتی و خصوصی گیلان که در ماههای گذشته بستری بیماران کرونایی  داشتند اکنون نیز بخشهای جدگانه از جمله ایزوله، آزمایشگاه برای آنها تعریف شده  و برنامه ریزی لازم جهت امکانات حفاظتی و آمادگی کادر پزشکی پرسنل برای آنها صورت گرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان به موج دیگری از بیماریها در استان اشاره کرد و گفت: اختصاص همه‌ی ظرفیتهای درمانی و بستری گیلان به بیماران کرونایی موجب شد تا تعداد بیماران غیرکرونایی از جمله بیماریهای قلبی و عروقی افزایش پیدا کند. لذا اکنون در بیمارستانهای استان با آمار بالای این بیماریها مواجه هستیم. همچنین خطر برای افراد دیابتی و فشار خون بالا و کسانی که بیماریهای خاص زمینه‌ای دارند وجود دارد و موج دوم کرونا این بیماران را بیشتر تهدید می‌کند.

میری در خصوص ساده انگاری خانواده ها نسبت به کودکان در رابطه با کرونا هشدار داد و گفت: متاسفانه خانواده‌ها، ابتلای کودکان به کرونا را جدی نگرفته‌اند و شاهدیم همه‌ی کودکان بدون ماسک و حفاظت در خیابانها و بازار به همراه خانواده حضور دارند. این در حالیست که کرونا برای کودکان بسیار خطرناک است و پیشتر موارد ابتلای کودکان را در گیلان داشتیم.

معاون درمان گیلان به خستگی کادر درمانی و پرستاری بیمارستانهای گیلان نیز اشاره کرد و افزود: کادر پزشکی و پرستاری گیلان از ابتدای اسفند تا کنون اصلا استراحت نداشتند و آسیب‌های جدی دیدند چرا که بعد از موج اول کرونا اکنون با موج دیگری از بیماران غیر کرونایی که وارد بیمارستانها شدند مواجه‌اند. این در حالیست که با توجه به بازنشستگی‌هایی که داریم  اکنون با کمبود کادر درمانی و پرستاری در گیلان مواجه هستیم .

گفتنی است کمبود کادر درمانی و پرستاری در بیمارستانهای گیلان نیز پیشتر از سوی «طاهره زاهد صفت» مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز مورد تاکید قرار گرفت .

وی گفت: در پی کمبود شدید نیروی پرستار در بیمارستان و مراکز درمانی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان اقدام به فراخوان جذب نیروی ۸۹ روزه کرد که از سوی  گروه پرستاری استقبال نشد. اما در پی این فراخوان ۲۴۱ نفر کادر پرستاری مستعفی از مراکز خصوصی یا غیر شاغل در مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه مشغول به کار شدند و علاوه بر آن ۲۹۵ نفر از پرستاران نیز به صورت تمدید طرح نیروی انسانی پرستاری در ایام پیک کرونا به یاری بیمارستانهای گیلان آمدند.

وی با اشاره به مبتلا شدن تعداد بالای پرستاران و احساس کمبود شدید در این حوزه، افزود: در طول بحران کرونا ۲۵۰ تن از کادر پرستاری گیلان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و در بیمارستان بستری شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.