نظام توزیع و تولید، آسیب دیدگان تعطیلی اصناف

جلال الدین محمد شکریه تأکید کرد:

0 403

شیوع ویروس کرونا چالش های زیادی برای بخش های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور در پی داشت. ازجمله‌ی این چالش ها، تعطیلی و کاهش ساعت کاری در برخی  از  مشاغل و صنوف تولیدی و خدماتی بود که تقریبا از اواسط اسفند در کشور و بخصوص در گیلان شروع شد. .

این درحالیست که از هفته‌ی اول فروردین بنا به دستور کمیته‌ی اجتماعی ستاد مقابله با کرونا، تقریبا همه‌ی صنوف و واحدهای تولیدی به غیر از فروشگاههای مواد غذایی، نانوایی‌ها و میوه فروشیها با تشدید نظارت ها تعطیل شدند و این روند تا ۲۳ فروردین ادامه دارد.

در حالیکه امروز از سوی ستاد مقابله با کرونا اعلام شد صنوف کم خطر و کم ریسک می‌توانند از ۲۳ فروردین فعالیت خود را تحت پروتکل وزارت بهداشت آغاز کنند چگونگی این موضوع و انتخاب صنوف کم ریسک را از «جلاالدین محمد شکریه» رییس اتاق اصناف گیلان جویا شدیم.

«جلال الدین محمد شکریه» رییس اتاق اصناف مرکز گیلان در گفت و گو با مرور با بیان اینکه منتظر ارایه‌ی دستورالعمل و چارچوب‌های چگونگی فعالیت صنوف توسط اتاق اصناف کشور از تاریخ یاد شده هستیم، گفت: به جهت اینکه گیلان از استانهای اول درگیر با کرونا در کشور بوده، تقریبا قریب دو ماه است که بسیاری از واحدهای صنفی  و تولیدی در این استان با کاهش ساعت کاری و تعطیلی مواجه هستند و کسب وکارشان  متحمل ضرر و زیان شده است. این مساله آسیب زیادی به صنوف استان وارد کرده است.

شکریه افزود: نظام تولیدی و توزیعی گیلان بیشترین آسیب را در این بخش دیده است و این در حالیست که چک های زیادی از این واحدها علیرغم اعلام بانک مرکزی توسط سامانه چکاوک برداشت شده و الان صاحبان صنوف با  چک های برگشتی دست به گریبانند.

نایب رییس اتاق اصناف کشور در ادامه به تسهیلات در نظر گرفته شده برای صنوف آسیب دیده از تعطیلی اشاره کرد و گفت: سود ۱۲ درصدی این تسهیلات برای صنوف بسیار بالا بوده و نمی‌تواند مشکل اقتصادی و نقدینگی اصناف را حل کند.

شکریه، تولیدی‌های کیف و کفش و پوشاک در استان را بیشترین واحدهای آسیب دیده از تعطیلی پایان سال عنوان کرد و افزود: این بخش از تولیدی‌های گیلان آسیب های صد درصدی دیدند که باید دید آیا شامل دریافت این تسهیلات می شوند یا خیر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.