نگرانی کارگران قراردادی گیلان از تعدیل نیرو

0 396

این روزها صدها هزار کارگر رسمی در سراسر ایران و دهها هزار کارگر در گیلان  به دلیل توقف فعالیت  برخی از کارگاهها و شرکتهای تولیدی به دلیل بحران ناشی از گسترش ویروس کرونا در بیکاری به سر می‌برند. خطوط تولید بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک تعطیل شده و تعطیلی اجباری، بخش بزرگی از اقتصاد استان را با رکود مواجه کرده است.

اما در روزهای گذشته اعلام شد با شیوع کرونا و بیکار شدن تعدادی از کارگران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متعهد به پرداخت بیمه بیکاری به این دسته از کارگران شده است.

این بیمه بیکاری شامل حال کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی می‌شود که در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا به‌ طور موقت بیکارغیرارادی شناخته شده‌اند. همچنین تخصیص بسته حمایتی، علاوه بر بیمه بیکاری به کارگران از دیگر تصمیمات اخذ شده  در این راستا بوده ، این درحالیست که بسیاری از کارگران صنایع و واحدهای تولید گیلان قراردادی و روزمزدی هستند و ادامه فعالیت آنها بعد از رفع بحران مبهم است.

در همین رابطه «غلامرضا خوالگر» رییس کانون شوراهای اسلامی کار گیلان در گفت گو با مرور با بیان اینکه تاکنون تمام تصمیمات گرفته شده برای کارگران نیمه تمام بوده و به سرانجام نرسیده، گفت: بیشتر کارگران استان دارای قراردادهای موقت بوده و در حال حاضر نگران به خطر افتادن امنیت شغلی خود در جریان بحران کرونا هستند.

وی افزود: از سوی دیگر نباید یک سویه قضاوت کرد و اینکه کارفرماهای گیلانی آماده تعدیل نیروهای کارگری واحدهای خود هستند. طبیعتا هیچ کارفرمایی علاقه مند به تعطیل کردن واحد تولیدی و تعدیل نیروی متخصص خود نیست، اما به جهت اینکه در چند سال گذشته همه‌ی تصمیمات دولت به نفع کارفرما و به ضرر کارگران بوده لذا این نگرانی و تشویش وجود دارد که بسته حمایتی دولت به واحدهای تولیدی و صنعتی ارایه نشده و کارفرمایان ناچار به تعدیل نیرو شوند.

رییس شوراهای اسلامی کار گیلان افزود: پیش بینی ما این است که در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کارگرانی که در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام می‌کنند برسرکار خود باز می‌گردند و کارفرمایان نیز برای گرفتن نیروی جدید ریسک نمی‌کنند. مگر اینکه دولت به تعهدات خود در قبال بیمه بیکاری و تسهیلات وعده داده شده به واحدهای تولیدی عمل نکند.

خوالگر تاکید کرد: خوشبختانه تا کنون گزارشی مبنی بر شروع تعدیل نیروها در واحدهای تولیدی استان به دست ما نرسیده است اما ثبت نام برای دریافت بیمه بیکاری از سوی کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی شروع شده است.

گفتنی است براساس آخرین آمار تأمین اجتماعی استان ، گیلان افزون بر ۴۱۷ هزار بیمه شده اصلی دارد . این تعداد کارگران در  ۳۹ هزار و ۵۰۰ کارگاه فعال از نگاه بیمه‌ای و ۳۳ هزار و ۴۰۰ کارگاه نیمه فعال در گیلان به اشتغال مشغول هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.