هدر رفت منابع آبی، در کشاورزی استان

0 402

آمارها نشان می دهد سرانه مصرف و هدر رفت آب در کشور بیشتر از استانداردهای جهانی است. براساس آمار وزارت نیرو سالانه در کشور ۴۱۳ میلیارد متر مکعب بارش داریم که از این مقدار ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بهره برداری می‌شود و بقیه بارش‌ها به ‌صورت تبخیر یا هرز آب هدر می ‌رود. در گیلان نیز که از پر بارش ترین استانهای کشور است به دلیل نبود مدیریت منابع آب و کمبود سدهای مخزنی، سالانه بخش زیادی از اراضی کشاورزی دچار خشکسالی می شوند. این در حالیست که با توجه به آمار و اطلاعات طولانی‌ مدت، متوسط بارندگی سالانه در سطح استان گیلان حدود هزار و ۱۰۰ میلیمتر برآورد شده است.
بر این اساس سالانه حدود ۱۴/۹ میلیارد مترمکعب آب در اثر نزولات جوی در پهنه استان نازل می‌شود که حدود ۹/۳ میلیارد مترمکعب آن (۶۲ درصد) مربوط به بارش در مناطق کوهستانی و حدود ۵/۶ میلیارد مترمکعب (۳۸ درصد) مربوط به بارش روی دشت‌ها است. لذا مدیریت منابع آبی در استانی که از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود ضروری است.
درهمین رابطه « وحید خرمی » مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: سالانه نیاز آبی استان بیش از دو میلیارد و۲۰۰ میلیون مترمکعب است.
وی در خصوص بهره برداری مناسب از منابع آبی استان و جلوگیری ازهدر رفت آب گفت: بر اساس مقیاس مدول که نیاز محصول برنج در استان از طریق سازمان جهاد کشاورزی و سایر نهادهای ذیربط انجام می شود، بیش از دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب نیاز آبی است که حداقل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب را باید از سد سفیدرود تامین کنیم. این عدد در سال های مختلف به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب و کمتر نیز کاهش یافته است اما این نقصان از سوی جهاد کشاورزی در اراضی حس نشده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه در سال ۹۶ کمبود آب در مخزن سد سفیدرود داشتیم و نگرانی ها برای فصل کشاورزی وجود داشت، افزود: امسال با برنامه‌ریزی دقیق در محدوده آبخور سد سفیدرود مشکل خاصی نداشتیم.
گفتنی است: با توجه به اهمیت ساخت سد درتنظیم و مهار منابع آبی، کاهش هدرفت آب های سطحی و جاری سدهای پلرود، شفارود، دیورش و لاسک با توان ذخیره سازی افزون بر ۳۹۰ میلیون متر مکعب آب در گیلان درحال ساخت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.