پاکسازی سنبل آبی از تالاب چاف لنگرود

0 1,039

گیاه مهاجم وغیر بومی سنبل آبی چند سالی است تالاب ها و آب بندانهای گیلان را مورد تهدید قرار داده و موجب کاهش تنوع زیستی و مرگ تدریجی تالاب‌ها شده است. سنبل آبی که با قدرت تکثیر ۲ برابری در کمتر از یک هفته یکی از مخاطرات جدی طبیعی برای محیط زیست گیلان است، برای اولین بار در سال ۹۰ وارد تالاب انزلی و پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه سرا شد.علیرغم پاکسازی های صورت گرفته توسط فعالین زیست ومحیطی و سازمان محیط زیست استان، اکنون این گونه‌ی مهاجم در بسیاری از پهنه های آبی استان بخصوص تالاب انزلی ، سلکه‌ی صومعه سرا ، استخرهای چند گانه‌ی عینک رشت ، آب بندان ملاسرای شفت و تالاب چاف لنگرود دیده می‌شود.

سنبل ابیبا توجه به اینکه تالاب چاف و رودخانه های منتهی به این تالاب نیز در معرض رشد و گسترش این گیاه قرار دارند سال گذشته قرارگاه زیستی پدافندغیرعامل گیلان با همکاری اداره‌ی محیط زیست شهرستان لنگرود، اقدام به پاکسازی حدود ۳۳ هکتار از تالاب چاف و رودخانه‌های رادار کومه، شلمانرود و چمخاله از سنبل آبی کردند.

روز گذشته نیز پروژه ی پاکسازی سنبل آبی از رودخانه لنگرود با حضور«علی امیدوار» معاون سیاسی امنیتی فرمانداری لنگرود و جمعی از مسئولین شهرستان، آغاز شد. دراین مراسم که بخشدار مرکزی «جهانیان»، «نجات» رییس اداره محیط زیست شهرستان، «لاهوتی» شهردار چاف وچمخاله، معاون شهرداری لنگرود، «بابائیان» فرمانده‌ی یگان منابع آبزیان شیلات ، نمایندگاه هلال احمر و امورآب شهرستان حضور داشتند درمورد موارد همکاری ارگان های ذیربط ، جهت تسریع و تسهیل پاکسازی تالاب و رودخانه های لنگرود و راهکارهای انجام این کار به صورت عملیاتی صحبت شد.

گفتنی است سنبل آبی یک گونه از تیره غلافیان است. گیاه آبزی بومی در حوضه آمازون و اغلب از گونه‌های مهاجم بسیار مشکل‌ساز در خارج از محدوده بومی، گسترش سریع آن و پوشش کامل سطح آب موجب بروز مشکلات عدیده‌ی زیست ‌محیطی به‌ ویژه کاهش تنوع زیستی شده و موجب مرگ تدریجی تالاب‌ها می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.