کارخانه های روغن کشی کفاف نیاز استان را نمی‌دهند

درخواست استاندار از وزیرصمت برای تامین 30 تن روغن روزانه در گیلان

0 562

درحالی که ماه گذشته سازمان صمت گیلان از حل مشکل کمبود روغن خوراکی پس از راه اندازی خطوط تولید جدید در سه کارخانه‌ی روغن کشی استان خبر داده بود اما این روزها همچنان جای خالی روغن مصرفی خانوارهای گیلانی درفروشگاههای مواد غذایی و زنجیره ای به چشم می خورد. این درحالیست که علیرغم ممنوعیت فروش اجباری اقلام دیگر همراه با روغن، هنوز این موضوع در برخی فروشگاههای استان دیده می شود.

درهمین رابطه روز گذشته «ارسلان زارع» استاندار گیلان درخصوص رفع مشکلات مربوط به تأمین روغن مصرفی بخش های مختلف جامعه اعم از صنف، صنعت و خانوار در استان با وزیر صمت دیدار کرد.

زارع  دراین دیدار با اشاره به مشکلات موجود در تخصیص ارز و تأمین مواد خام روغنی که اختلالاتی برای تولید و تامین روغن مصرفی بخش‌های مختلف جامعه ایجاد کرده خواستار تأمین روزانه ۳۰ تن روغن سرخ کردنی مصرف خانوار از محل‌ تولیدات کارخانجات خارج از استان شد.

«مهدی نقدی» معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در گفت وگو با مرور با تایید ادامه‌ی کمبود روغن خوراکی دراستان گفت: پیشتر مقرر شده بود سه کارخانه‌ی روغن کشی گیلان درمجموع روزانه ۵۰ تن تولید روغن داشته باشند اما در حال حاضر کارخانه کندوج روزانه حدود ۱۵ تن، بالک شهر صنعتی ۱۰ تن و گنجه‌ی رودبار ۱۰ تن تولید دارند که کفاف نیاز استان را نمی‌دهد.

نقدی با اشاره به اینکه پیگیر واردات روغن از خارج استان هستیم گفت: شرکت های پخش روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ تن در فروشگاههای زنجیره ای استان توزیع می کنند که به دلیل جلوگیری از تجمع مردم زمان و مکان توزیع در فروشگاهها اعلام نمی‎شود.

وی گفت: بزودی قرار است روغن های مکشوفه در بازرسی های اخیر با نظارت سازمان صمت در مناطق مختلف استان توزیع شوند و شهروندان با مشاهده هر گونه فروش اجباری اقلام دیگر همراه با روغن می‌توانند به بازرسی سازمان و تعزیرات استان گزارش دهند. تا کنون نیز تعدادی از واحدهای خرده فروشی استان به دلیل فروش اجباری جریمه شده اند.

گفتنی است پیشتر سازمان صمت گیلان اعلام کرده بود: یک کارخانه‌ی تولید روغن در مازندران و یک کارخانه در گیلان ۹۴۷ تن سهمیه روغن خوراکی ماه‌های رمضان، محرم و صفر گیلان را به استان‌های دیگر فرستاده بودند که مسئولان هر دو کارخانه را به پرداخت جریمه نقدی و کارخانه گیلانی را به تامین روزانه حدود ۳۰ تن روغن برای گیلان مکلف کرده بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.