کمبود روغن سرخ کردنی در گیلان

قفسه‌ی فروشگاهها خالی شد

0 295

التهابات حذف ارز ترجیحی این بار به بازار روغن رسید و اکنون چند روزی است قفسه‌های فروشگاههای کوچک و بزرگ زنجیره ای در استان خالی از روغن است.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد بسیار از فروشگاههای زنجیره‌ای بزرگ و فروشگاههای خرد در سطح شهر رشت از روغن سرخ کردنی خالی شده است و شهروندان در حال مراجعه‌ی مدام برای خرید این محصول هستند.

در حالیکه به نظر می‌رسید بعد از یک سال و اندی مشکل کمبود روغن خوراکی پس از راه اندازی خطوط تولید جدید در سه کارخانه‌ی روغن کشی استان رفع شده باشد اما چند روزی است بار دیگر روغن سرخ کردنی در فروشگاههای استان نایاب شده است.

روغن خوراکی یکی از مهمترین نیازهای روزانه‌ی سبد کالایی خانوار از ابتدای هفته‌ جاری درسطح بازارها و فروشگاههای سطح رشت نایاب شده و تنها روغن‌های وارداتی و پختنی در برخی مغازه‌ها وجود دارد که آن هم با قیمت بسیار بالا به فروش می‌رسد.

التهاب حذف ارز ترجیحی

چرا روغن نیست؟ به گفته «مهدی نقدی» معاون بازرسی صازمان صمت گیلان به مرور، نبود دوباره روغن این بارعلاوه بر کمبود مواد اولیه برای کارخانه های روغن سازی به التهابات ارزی نیز گره خورده است و تولید کنندگان از تولید و عرضه این کالا به شرکتهای پخش خود داری کرده اند.

وی با اشاره به بازدید از دو شرکت عمده پخش روغن در استان تاکید کرد: به هیچ عنوان بحث احتکار و انبار به منظور افزایش قیمت مطرح نیست و متاسفانه از هفته سوم فروردین برای شرکتهای پخش روغن ارسال نشده است.

وی اظهار امیدواری کرد با مکاتبات انجام شده با شرکتهای تولیدی کشور، ظرف یک هفته مشکل روغن استان حل شود.

ظرف یک هفته مشکل روغن حل می شود

در سوی دیگر «قاسم جواد زاده » دبیر ستاد تنظیم بازار جهاد کشاورزی گیلان نیز به مرور اظهار کرد: مشکل کمبود روغن در سطح کشوری است و اکنون در توزیع این کالا دچار مشکل هستیم. اما طی مکاتبات انجام شده ظرف یک هفته آینده سهمیه روغن به استان ارسال می شود.

وی به مرور گفت: همه ساله در ابتدای سال به دلیل مباحث ارزی به کالاهای مختلف، بازاردچار التهاباتی می شود که هزینه های تولید را افزایش می دهد. از اینرو تولید کنندگان روغن در تولید این محصول محتانانه تر عمل می‌کنند.

 جواد زاده با اشاره به سهمیه ماهانه ۲هزار الی ۲۵۰۰ تنی روغن گیلان از رایزنی برای افزایش سهمیه روغن استان خبر داد و گفت: مقرر شده دولت یک سری ساز و کارهای تخصیص روغن به استانها را تغییر دهد.

وی اضافه کرد: ۷۰ درصد روغن ارسالی به گیلان پختنی و ۳۰ درصد سرخ کردنی است. با توجه به اینکه روزانه حدود ۱۵۰ تن مصرف روغن سرخ کردنی در استان داریم پیشنهاد کردیم سهم روغن سرخ کردنی گیلان در تخصیص سهیمه ماهانه افزایش یابد.

لازم به ذکر است در گیلان سه کارخانه روغن کشی کندوج صومعه سرا، گنجه‌ی رودبار و بالک شهر صنعتی رشت فعالیت دارند. دو شرکت پخش مواد غذایی نیز برندهای روغن خارج استان را تامین می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.