کاهش کیفیت نان در رشت با وجود افزایش قیمت

0 376

بی‌کیفیتی نان و آرد در گیلان موضوع جدیدی نیست. شهروندان از بی کیفیتی نان گلایه می‌کنند و نانوایی‌های استان از آرد.

اگر چه این موضوع بارها مطرح اما پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود. اکنون بر اساس گزارش معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مردم از کیفیت نان در رشت رضایت ندارند.

مهدی نقدی در گزارش اخیر خود از تذکر گرفتن بسیاری از واحدهای نانوایی مختلف خبر داده است. اگرچه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در تیرماه ۹۹ قیمت نان در رشت افزایش یافت اما گزارش‌ها حکایت از کیفیت پایین نان در رشت دارند.

نقدی یکی از دلایل پایین بودن کیفیت نان در رشت را بیشتر بودن هزینه‌های تولید نان نسبت به قیمت تمام شده‌ی آن عنوان کرد و گفت: درحال حاضر سوبسید دولت تنها به آرد تعلق می‌گیرد و سایر مواد اولیه باید به صورت آزاد خریداری شوند.

بر اساس آمار حدود ۴ هزار واحد نانوایی در استان فعال است که ۱۱۰۰ واحد در شهرستان رشت قرار دارد.  از این تعداد نانوایی بیش از ۲۵ درصد از جوش شیرین اتفاده می‌کنند که همین موضوع، دورریز نان را افزایش می‌دهد.

سال گذشته بود که سخنگوی اتحادیه نانوایان رشت اعلام کرد:  ۸۵ درصد نانوایی‌های استان آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند. با خصوصی شدن شرکت غله و آرد و نان، گیلان در تهیه گندم و آرد بسیار ضعیف شده و استان تولید آرد ندارد. بنابراین بدترین و بی‌کیفیت‌ترین آرد و گندم استان‌های دیگر را دریافت می‌کند.

طبق آمارهای شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۷ کشور سرانه مصرف هر نفر در گیلان ماهانه ۷ کیلوگرم آرد است که از ۹ کیلوگرم گندم استحصال می‌شود.

چندی پیش نیز رییس سازمان صمت گیلان نیز با تاکید بر بی کیفتی نان در گیلان، اعلام کرده بود: بسیاری از گندم‌های تولید داخل دارای گلوتن کمتر از ۲۵ تا ۲۶ هستند؛ در حالی که میزان ایده‌آل و مطلوب گلوتن باید ۲۸ به بالا باشد. مقدار گلوتن در میزان تلفیق و ترکیب گندم‌های مختلف و حفظ کیفیت و غنی‌سازی آرد برای پخت نان مرغوب تاثیر دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.