کاهش ۸۸ درصدی درآمد شهرداری رشت

0 314

اقتصاد شهری و درآمدزایی شهرداریها به فروش املاک، صدور پروانه و دریافت عوارض نوسازی از شهروندان وابسته است. اما شیوع کرونا ویروس در ماه پایانی سال گذشته علاوه بر اینکه اجرای بسیاری ازفعالیتهای عمرانی و اجرایی شهر رشت را مختل کرد موجب تعطیلی اصناف و عدم پرداخت عوارض شهری ودر نهایت  کاهش ۸۸ درصدی درآمد شهرداری رشت شد.

« ناصر حاج محمدی » شهردار رشت، در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی که در استانداری گیلان برگزار شد گفت: شیوع بیماری کرونا موجب کاهش ۸۸ درصدی درآمد شهرداری رشت شد.

وی افزود: در حالی درامدهای شهرداری با کاهش همراه بوده که شهرداری باید پاسخگوی ۴۰۰۰ هزار پرسنل خود در پایان سال باشد. لذا نیازمند مدیریت زنجیره تامین مالی شهرداری ها هستیم.

ناصر حاج محمدی ، با بیان اینکه بخش عمومی نیز مانند بخش دولتی و بخش خصوصی نیازمند تامین مالی است، افزود: ۲۵ درصد درآمد شهرداری رشت در اسفندماه هر سال محقق می شود.

شهردار رشت، با تاکید بر لزوم ارائه بسته های تشویقی جهت تامین مالی بخش عمومی غیر دلتی، گفت: شهرداری دیگر نمی تواند وابسته به صنعت ساختمان باشد و از فروش شهر کسب درآمد کند.

حاج محمدی با بیان اینکه تامین مالی شهرداری باید به روش های جدید باشد، افزود: تامین مالی دولت از مردم صورت می گیرد و اکنون مردم به واسطه کرونا در فشار اقتصادی هستند و بازار افت کرده است.

وی خواستار کاهش فشار دولت بر شهرداری ها شد و اضافه کرد: بخشی از بدهی دولت به شهرداری و بدهی شهرداری به دولت تهاتر شود.

شهردار رشت، با بیان اینکه امروز درآمد شهرداری به کمتر از حقوق پایان ماه پرسنل رسیده است، گفت: در چنین شرایطی نمی توان از شهرداری انتظار کارهای عمرانی و خدماتی داشت؛ این در حالی است که اگر یک روز زباله های شهری جمع آوری نشود، مردم دچار بحران خواهند شد.

گفتنی است یکی از منابع درآمدی شهرداری رشت دریافت عوارض از صاحبان مشاغل و صنوف در پایان سال است. اما به دلیل گسترش شیوع کرونا ویروس در اسفند ماه گذشته ، شهرداری  رشت در ابلاغیه ای، دریافت عوارض مشاغل و صنوف درسطح مناطق ۵ گانه‌ی رشت را تا پایان فروردین ماه به تعویق انداخت. پیشتر نیز حاج محمدی خواستار تخصیص بخشی از اعتباراتی که دولت برای مقابله به ویروس کرونا به گیلان اختصاص داده به شهرداری‌ رشت شده بود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.