کاهش ۹۰ درصدی ورودی آب به سد سفید رود

0 507

اواخر فروردین ماه بود که هواشناسی استان از کاهش بارشها و آب شدن زودهنگام برفها در ارتفاعات خبرداد و اعلام کرد امسال گیلان با کم بارشی و کاهش ذخیره آبی دراین مناطق مواجه است. به طوریکه مدیریت ستاد بحران استانداری گیلان نیز از افزایش ۱.۹ (یک ونه دهم ) درجه‌ای هوا نسبت به سال گذشته در ماه‌های اردیبهشت و خرداد هشدار داده و گفته بود احتمال اینکه در اواخر فصل زراعی در مناطق خارج از شبکه آبیاری سد سفید رود با کم آبی مواجه شویم زیاد است.

بر همین اساس آمارهای منتشره سازمان آب منطقه ای گیلان نشاندهنده کاهش ۳۰ درصدی بارشها در نیمه اول سال آبی امسال نسبت به بلند مدت در گیلان است و در فروردین ماه میزان ورودی آب به سد سفید رود نسبت به سال ۹۹ ، با کاهش ۶۹ درصدی همراه شد.

امروزنیز مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از کاهش ۹۰ درصدی ورودی آب به سد سفید رود خبر داد و گفت: در حال حاضر مخزن سد سفید رود ۸۵۰ میلیون متر مکعب ذخیره دارد.

«وحید خرّمی » مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۶ متر مکعب بر ثانیه آب وارد سد سفید رود می‌شود افزود: در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۲۶۷ متر مکعب بر ثانیه بوده است.

وی علت این کاهش ورودی را کاهش نزولات جوی و نبود پوشش برفی در بالا دست عنوان و اظهار کرد: حجم ذخیره آب در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۹۲ میلیون متر مکعب بوده که کاهش ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد .

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که گنجایش کنونی آن یک میلیارد و ۷۵ میلیون متر مکعب است.این سد مخزنی آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزارهکتار شالیزارهای موجود در استان را تامین می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.