کرونا کمر گلخانه‌داران گیلان را شکست

0 356

ویروس کرونا به همان اندازه که سلامت انسان را به مخاطره انداخت به همان نسبت بر اقتصاد و صنعت کشاورزی نیز اثرگذار بود. پرورش گل، گلخانه ‌داری از جمله کسب و کارهای تولیدی است که تحت تاثیر نفود کرونا در همه شهرها از جمله گیلان این روزها دچار مشکل شده است. تا جاییکه گلخانه داران گیلانی دراین بحران با آسیب های زیادی مواجه شدند و اکنون انباشت تولید، نگه داری گلها و فراهم نبودن تولید جدید در فضاهای گلخانه ای از جمله چالش های پیش روی گلخانه داران گیلانی است.

«مهدی تجلی» رییس هیات مدیره‌ی شهرک گلخانه ای گیلان با بیان این مطلب به مرور گفت: گلخانه داران استان از یک ماه مانده به سال جدید و تاکنون با عدم فروش گلهای آپارتمانی و زینتی و انباشت جنس های تولید شده مواجه هستند. این مساله باعث شده به همان نسبت امکان تولید گلهای جدید فراهم نباشد.

تجلی افزود: گلهای زینتی و آپارتمانی در شب عید بازار فروش نداشتند و حتی به دلیل بسته شدن مرزها امکان صادرات گل به کشورهای همسایه برای برخی از گلخانه داران فراهم نشد. این در حالیست که مشتری داخلی نیز با کاهش چشمگیری همراه بود. در بخش گلهای  زینتی و آپارتمانی  ۷۰ درصد و در بخش تولید گلهای فصلی مانند سنبل و لاله تا ۹۵ درصد آسیب و تلفات تولید داشتیم.

وی افزود: شهرک گلخانه ای گیلان در ۱۳۰ هکتار و با ۲۲۰ قطعه درسال ۱۳۸۲ و در فاز اول راه اندازی شد که به دلیل خسارات وارده شده از بارش برف درسالهای گذشته  درحال حاضر ۱۷۰ قطعه‌ی فعال دارد. فازهای بعدی شهرک گلخانه ای استان هیچگاه راه اندازی نشدند. دراین واحدها کارگران به صورت فصلی فعالیت دارند و شیوع کرونا پیش از عید نوروز ضرر و زیانهای زیادی به این صنف وارد کرد.

رییس هیات مدیره‌ی شهرک گلخانه ای گیلان در ادامه به عدم حمایتهای جهاد کشاورزی استان اشاره  کرد و گفت: در بخش نهاده های گل و گیاه از جمله کود ، سم و تامین گلدان هیچ حمایتی از گلخانه داران صورت نمیگیرد و این نهاده ها آزاد خریداری می‌شوند. فقط سالانه از سوی خدمات حمایتی کشاورزان ۴ کیسه کود عوره به گلخانه داران دارای پروانه توزیع می شود که با توجه به نحوه‌ تولید و فضای گلخانه ها به هیچ وجه قابل استفاده نیست.

تجلی همچنین نیمه کاره رها شدن ساخت پایانه‌ی گل و گیاه ، نبود سردخانه‌ی ‌ویژه نگه داری گلهای صادراتی ، انبار و تامین آب  را از مشکلات گلخانه داران استان بیان کرد.

درهمین رابطه پیشتر«منوچهر پارسافر» مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از کاهش فروش محصولات گلخانه‌ای گیلان به دلیل شیوع کرونا خبرداده و گفته بود: شیوع ویروس کرونا موجب شد که فروش محصولات گلخانه داران از جمله گل و گیاهان زینتی، گل‌های آپارتمانی و شاخه بریده در استان همانند سایر استانهای کشور کاهش یابد.

وی افزود: در حال حاضر ۷۱ هکتار سطح زیر کشت اراضی گلخانه‌ای در استان وجود دارد که به طور میانگین بالغ بر ۳ میلیون گل شاخه بریده تولید می‌کنند اما امسال به دلیل همزمانی شیوع کرونا و نوروز، فروش گل‌های زینتی، سبزیجات و صیفی‌جات گلخانه‌ای کاهش محسوسی داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.