کشته شدن کارگر فولاد گیلان

0 853

منابع کارگری گیلان ازکشته و زخمی شدن دو کارگر بر اثر ریزش بتن سقف مخزن روغن در مجتمع  فولاد  گیلان خبر دادند.

به گفته تعدادی از کارگران مجتمع فولاد گیلان، جمعه گذشته دو کارگرشاغل دربخش عمران کارخانه فولاد گیلان حین انجام کار بر اثر ریزش بتن سق کارگاه مخزن شش متری روغن دچار حادثه شدند که یکی از کارگران بنام «رحمان قربانزاده» جان خود را از دست داد و کارگر دیگری بنام «مهدی رحمتی» به شدت مجروح شده که  وضعیت جسمی وی (در بیمارستان پورسینای رشت) وخیم گزارش می ‌شود.

به دنبال این حادثه تعدادی ازکارگران این مجتمع صنعتی دراعتراض به فشارکاری مضاعف به کارگران برای اجرای  طرح ۵۷ روزه توسعه کارخانه که امنیت جانی کارگران را به خطر انداخته است، در محوطه محل کار خود تجمع صنفی برگزار کردند.

عدم  فعالیت تشکلهای کارگری از جمله  شورای اسلامی کار، عدم  اجرای طرح طبقه ‌بندی مشاغل کارگری، وجود وسایل ناایمن ونبود ایمنی در محیط کار از چالشهای واحدهای تولیدی وصنعتی گیلان است که شمار وقوع حوادث کارگری را دراین واحدها افزایش داده است.

زمستان سال گذشته بود که تعدادی از کارگران شرکت تولیدی خزر پلاستیک  در اعتراض به نبود ایمنی و بهداشت محیط کار و بی توجهی کارفرما و تعلل اداره کار نسبت به تشکیل تشکل صنفی در این شرکت دست به اعتراض زده بودند. روز گذشته نیز کارگران  شرکت فولاد  گیلان در اعتراض به وضعیت ایمنی کارخانه و کشته شدن همکار خود تجمع کردند.

 اما حادثه چگونه رخ داد؟

عدم رعایت ایمن سازی محیط کارگاه

به گفته «غلامرضا خوالگر» عضو هیات رئیسه ‌ی کانون شوراهای اسلامی کار گیلان به  مرور، وقوع حوادث کار در واحدهای تولیدی استان ناشی ازعدم رعایت اصول ایمنی و کار با قطعات غیراستاندارد رخ می ‌دهد.

وی با بیان اینکه به درستی از صحت وسقم این حادثه اطلاع نداریم دامه داد: در حادثه اخیر به گفته برخی از کارگران، دو کارگر شرکت روز جمعه  گذشته در بازدید از سقف کارگاه که در حال تخریب قرار داشت با فروریختن بتن سقف، در چاله روغن سقوط کرده و یکی از آنها جان خود را از دست می دهد.

خوالگر با تاکید به  نبود تشکلهای صنفی کارگری بخصوص شورای اسلامی کار در واحدهای تولیدی استان اضافه کرد: قطعا اگر درواحدهای تولیدی و صنعتی، اگرنماینده کارگری حضور داشت اطلاعات دقیق تری از وضعیت ایمنی و سلامت کارگران به ما گزارش می شد.اما شرکت فولاد گیلان از جمله شرکتهایی است که ایمنی محیط  کار در آن رعایت می شود و وقوع چنین حوادثی جزو اتفاقات نادر است.

در عین حال خواگر تاکید کرد:عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و نبود شورای اسلامی کار در این مجتمع از مطالبات کارگران این شرکت است.

معرفی کارفرما و شرکت به دادگاه

در همین رابطه «شریف حسن زاده» مدیر روابط کاراداره کل تعاون وکار و رفاه اجتماعی گیلان، شایعه سقوط کارگر در مخزن روغن را تکذیب کرد و در تشریح این اتفاق به مرورگفت: شرکت فولاد گیلان برای نصب دستگاه جدیدی در یکی از کارگاههای خود به تخریب  سقف اقدام کرد.

وی اضافه کرد: روز جمعه گذشته همزمان با  تعطیلی و عدم حضور جرثقیل که کنترل بخش باقیمانده دیوار را برعهده داشت، دو تن از کارگران  بروی سقف کارگاه رفتند که در همین حین سقف تخریب و دیوار به روی کارگران سقوط می کند که یکی از کارگران در این حادثه فوت می کند .

حسن زاده با اشاره به صدور اخطاریه به شرکت و معرفی کارفرما به دادگاه افزود: اداره کل کاربازرسان ویژه ای برای نظارت برایمنی کار درکارگاههای پرخطر، معادن و پمپ بنزین ها در نظر گرفته که به طور دوره ای نسبت به بازدید از این کارگاهها اقدام می کنند.

وی با تایید برگزاری تجمع اعتراض آمیز کارگران شرکت از بازگشت به کار آنها خبر داد و گفت: با صحبتهای انجام شده با مدیران شرکت از اخراج  چند کارگر که در راه اندازی  این تجمع نقش داشتند جلوگیری شد.

لازم به ذکر است،شرکت تولیدی صنعتی فولاد گیلان بالغ بر ۱۸۰۰ کارگر دارد.

به نظر می رسد مطالبات جامعه کارگری استان درخصوص طرح اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و ایجاد ایمنی درمحیط های کاری همچنان برجای خود باقی است و تاکنون اراده ای  برای تحقق آن در واحدهای تولیدی دیده نشده است.

چنانچه بعد از اعتراض کارگران شرکت خزر پلاستیک در زمستان گذشته نسبت به افزایش وقوع حوادث کار و نبود ایمنی،همچنان مفاد قانونی مربوط به ایمنی و بهداشت در کارخانه رعایت نمی ‌شود و همین موضوع حوادث کار در این کارگاه را افزایش داده است. به گفته این کارگران طی سه سال گذشته در حدود ۵۰ حادثه ‌ی کار در این کارخانه رخ داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.