کشتی حامل مواد پتروشیمی به گِل نشست

طوفان روزگذشته حادثه ساز شد؛

1 171

عصر روز گذشته یک کشتی تجاری که پس از بارگیری در بندر آستارا به مقصد بندر هوسان باکو در حال حرکت بود، هنگام عبور از کانال بندر آستارا به سمت دریای خزر، به گِل نشست. در حال حاضر این کشتی با تلاش نیروهای امدادی و یدک کش به حرکت درآمده است.

به گِل نشستن کشتی تجاری در کانال بندر آستارا در حالی اتفاق افتاد که لایروبی کانال بندر آستارا به طول ۲ هزار و ۱۴۸۵ متر و عرض ۱۰۰ متر، مهرماه سال گذشته پس از گذشت ۱۳ سال توسط اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان به پایان رسید و به شرکت بهره بردار کاوه تحویل شده بود.

به گفته «موسی فکور» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان؛ از صبح امروز عملیات رهایی کشتی تجاری حامل مواد پتروشیمی گرفتار شده در بندر آستارا توسط یدک‌کش اعزام شده از بندر انزلی به آستارا آغاز شد و تا ظهر امروز عملیات آزادسازی آن به پایان رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه عملیات رسوب‌گذاری در بندر آستارا با سرعت انجام می‌شود، افزود: عملیات لایروبی بندر آستارا همواره توسط بنادر دریانوردی انجام می‌شود و بعد از این اتفاق، کار عملیات رسوب‌گذاری ادامه خواهد داشت.

شرایط جوی نامساعد عامل به گل نشستن کشتی

در همین رابطه «رضا نعمتی» مدیر بندر آستارا به مرور اظهارکرد: شرایط جوی نامساعد موجب انحراف کشتی در مسیر کانال بندر آستارا و به گِل نشستن آن شد.

 نعمتی با تاکید به اینکه در شرایط نامساعد جوی این قبیل اتفاقات در مسیر حرکت کشتی ها رخ می‌دهد اضافه کرد: بدلیل بروز شرایط نامساعد جوی، عوامل کشتی غافلگیر شده و کشتی از مسیر اصلی کانال منحرف و در حاشیه آن به گِل نشست.

مدیر بندر آستارا در خصوص اینکه آیا رسوب گذاری مجدد در کانال بندر موجب این حادثه شد یا خیر به مرور پاسخ داد: باید منتظر نتایج کارشناسی هیدروگرافی مسیر کانال باشیم. در حال حاضر شواهد از حوضچه کانال بندر آستارا نشاندهنده وضعیت مطلوب لایروبی در آن است.

نعمتی افزود: خوشبختانه به کشتی حامل مواد بتروشمی و عوامل آن هیچ خسارت و آسیبی وارد نشده است.

لازم  به ذکر است: پیش از مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفته بود: لایروبی بندرآستارا حدود ۱۳ سال به طول کشید که حدود ۷۰ میلیارد تومان هزینه صرف آن شد.

بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت، ۱۵۶ هزار مترمربع مساحت حوضچه بندر و طول کانال ۲ هزار و ۱۴۵ متر و عرض ۱۰۰ متر، نخستین بندر بخش خصوصی کشور است که برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.

1 نظر
  1. احمدخانیکی می گوید

    واقعیتی وجود دارد که خیلی ها نمی‌خواهند آنرا درک کنند
    و آن پایین آمدن سطح آب دریای خزر است و باالطبع کانالهای مسیر کشتیرانی در آستارا ، بندرانزلی ، منطقه آزاد و… و بنادر دیگر در ان گرفتارند و بیشتر هم خواهد شد
    در ۳۰ سال اخیر بیش از ۲،۵ متر سطح آب کاهش داشته است
    در این کانال و مسیر کشتیرانی ، کشتی ها نیاز به حدود ۵ متر عمق دارند
    دوهفته پیش هم یک کشتی نزدیک اسکله در بندرانزلی به گل نشسته بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.