کشف ۱۰ تن چوب جنگلی قاچاق در شفت

0 418

«عبدالعلی شعبانی» فرمانده نیروی انتظامی شفت از کشف ۱۰ تن چوب جنگلی دراین شهرستان خبر داد.

وی افزود: ۱۰ تن چوب جنگلی قاچاق ازنوع توسکا، افرا، اوجا، کاتن و انجیر که به صورت مشکوکی در یک قطعه زمین بایر جاسازی شده بود کشف و ضبط شد. کارشناسان ارزش چوب‌های کشف شده را ۲۰۰ میلیون ریال اعلام کردند و در این راستا ۲ نفر متهم ۴۰ و ۴۲ ساله دستگیر که با تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

شعبانی با اشاره به اینکه قطع بی‌رویه درختان جنگلی فرسایش خاک و در نتیجه سرازیرشدن سیل را به دنبال خواهد داشت، بر مبارزه با قاچاق کالا و چوب تاکید کرد.

قاچاق چوب معضلی است که در جنگل‌های گیلان از دیرباز وجود داشته‌ است.عمده ان کار نیز توسط جنگل نشینان و روستاییان حاشیه جنگلها برای تامین هزینه های زندگی و تهیه سوخت صورت می گیرد. از سوی دیگر کمبود نیروهای حفاظتی سازمان جنگل‌ها و خلاهای قانونی موجود و کمبود اعتبارات، قاچاق را به مسأله‌ای عادی برای جنگل‌های کشور تبدیل کرده‌است.

فعالان صنعت چوب معتقدند: آنچه توسط یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها کشف وضبط می‌شود، فقط حجم محدودی از چوب‌های قاچاق شده ازجنگل‌هاست و آمار واقعی برداشت غیرقانونی از چوب‌های جنگلی، چندین برابر آمار کشفیات یگان حفاظت سازمان جنگل‌هاو نیروی انتظامی ست.

درحالی که فعالان محیط‌زیست از قاطع نبودن نیروهای دولتی در برخورد با قاچاقچیان چوب خبر می‌دهند اما مدیر کل منابع طبیعی استان اعتقادی به قاچاق گسترده چوب در گیلان ندارد. «یوسف پور» کل حجم چوب آلات کشف شده توسط یگان حفاظت این سازمان را سالانه ۸۰۰ متر مکعب بیان می‌کند .

گفتنی است شهرستانهای شفت، تالش و رودبار، نقاط بحرانی‌ قاچاق چوب دراستان گیلان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.