سووشون خوانی با هدف ترویج مطالعه

0 421

به همت نهاد کتابخانه های گیلان ، روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت ساعت پنج عصر نخستین رویداد ترویجی کتابخوانی با محوریت رمان “سووشون” نوشته زنده یاد سیمین دانشور در پارک بانوان منظریه رشت اجرا می‌شود.

 سووشون نخستین رمانی است که توسط یک زن به فارسی نوشته شده است. این برنامه شامل خوانش بخش‌هایی از کتاب و نقد و بررسی اثر توسط خانم دکتر غیوری از استادان بنام دانشکده ادبیات دانشگاه گیلان است .

زنده یاد سیمین دانشور را نخستین بانوی داستان نویس ایران می‌دانند. ایشان نخستین رییس کانون نویسندگان ایران و از نخستین استادان زن دانشگاه در ایران و همسر زنده یاد جلال آل احمد نویسنده بزرگ کشورمان بودند.

داستان سووشون در زمان جنگ جهانی دوم می‌گذرد. شخصیت اصلی داستان زنی‌ست به نام زری و داستان از نظرگاه او روایت می‌شود. شیراز مملو از نیروهای انگلیسی‌ست و غذا کم است. انگلیس، برای تأمین آذوقهٔ قشونش، غلهٔ ملاکان شیراز را یک جا می‌خرد. یوسف، همسر زری، هم از ملاکان شیراز است اما نمی‌خواهد محصولش را به انگلیسی‌ها بفروشد و رعیت را گرسنه بگذارد. زری در دل شجاعت و مقاومت همسرش را تحسین می‌کند اما از عاقبت کارهای او نگران است. نویسنده در عین حال که خط داستانی پرماجرایش را پیش می‌برد اوضاع منطقهٔ فارس را نیز در این برههٔ زمانی توصیف می‌کند.

در بخشی از این رمان به قلم سیمین دانشور می خوانیم ” گریه نکن خواهرم. در خانه‌ات درختی خواهد رویید و درخت‌هایی در شهرت و بسیار درختان در سرزمینت.

و باد پیغام هر درختی را به درخت دیگر خواهد رسانید و درخت‌ها از باد خواهند پرسید: در راه که می‌آمدی سحر را ندیده‌ای!”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.